یکشنبه 8 میزان 1403 برابر با Saturday, 28 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

وزارت معدن طالبان در تلاش برای انتقال برق به پروژه مس عینک

به گزارش ایراف، دو طرف در این دیدار پروژه‌های اقتصادی به ویژه پروژه مس عینک را برای ثبات افغانستان مهم دانستند و وعده همکاری در اجرای آن دادند.

چندی قبل نیز نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان با سانگ، نماینده شرکت ام سی سی و مسئول پروژه مس عینک دیدار کرده بود. در این دیدار دوطرف در رابطه به چالش‌ها و مشکلات عدم آغاز فعالیت پروژه معدن مس عینک و راه‌های حل آن بحث و گفتگو کردند.

پیش از این دیدارها مسئولین شرکت MCC از آغاز کار جاده معدن مس عینک که قرار است به زودی شروع شود، نهایی شدن طرح حفاظت آثار باستانی، پیشرفت امور اکتشافی معدن غربی عینک و سایر پیشرفت‌های پروژه اطلاعاتی ارائه کردند.

مسئولان کمپ اعلام کردند که اکثر مشکلات پروژه رفع کردند و آماده آغاز عملی کار پروژه هستند و با آغاز عملی کار پروژه معدن مس عینک به آثار باستانی در جاده صدمه وارد نمی‌شود.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان نیز در مورد آثار باستانی جاده و حفاظت آن صحبت کرد و خواهان آغاز کار پروژه شد و وعده همکاری‌های لازم وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان را جهت تسریع کار پروژه داد.

همچنان معاون وزارت انرژی و آب در قسمت تامین برق و آب برای معدن مس عینک در مورد وعده داد و همکاری‌ و تولید برق محور رایزنی سرپرست وزارت معادن افغانستان با مسئولین پروژه مس عینک بود.

از معدن مس عینک چه می‌دانیم؟

معدن مس عینک در منطقه «عینک» ولسوالی محمد آغه ولایت لوگر قرار دارد. این منطقه در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی کابل و شاهراه بین‌المللی تورخم- اسلام قلعه قرار گرفته است.

پیشنهاد:   افغانستان با منابع سرشار انرژی بهشت سرمایه گذاران

این معدن بزرگترین معدن مس در افغانستان و دومین معدن مس در سطح جهان است. پیش از این هم چینی‌ها قرار بوده که در این معدن استخراج انجام دهند و به نتیجه نرسیده است. ذخایر مجموعی این معادن، ۱۱٫۳ میلون تن مس و مقدار محدودی از طلا است.

کنسرسیومی متشکل از شرکت متالورژیکال چین(MCC) و مس جیانگشی در سال ۲۰۰۸ یک اجاره ۳۰ ساله برای بزرگترین پروژه مس در کشور، مس عینک، گرفتند. این ثروت بزرگ هنوز در حال توسعه است، اما MCC تخمین می‌زند که با قیمت فعلی بورس فلزات لندن بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش داشته باشد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26414

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها