پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

صادرات بیش از ۹ میلیون دلار قالی افغانستان به خارج از این کشور-ایراف

به گزارش ایراف، به گفته این وزارتخانه بیشتر قالی‌ها به کشورهای اتریش، هند، پاکستان، ازبکستان، استرلیا، ایتالیا و چین صادر شده است.

خانجان الکوزی، عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت: قالی یک کالای صادراتی است که یک ظرفیت جدی برای رونق بخشیدن کسب و کار در افغانستان مناسب خواهد بود.

با این حال فروشندگان در مورد کاهش خرید و فروش قالی در داخل افغانستان خبر می‌دهند و خواستار باز شدن مسیرهای هوایی برای صادرات هستند.

این در حالی است که بیش از این اداره توسعه بین المللی آمریکا گفته بود که بخش خصوصی قالی افغانستان و بخش پشتیبان این نهاد ظرفیت خود را تا ۵۰۰ هزار متر مربع در سال افزایش داده است.

چندی قبل نیز حمید حاجی‌پور در روزنامه شرق نوشت: قاچاق فرش افغانستان به ایران به حدی رسیده است که چیزی نمانده تا جای فرش ایرانی را بگیرد. تحریم، افزایش چندباره نرخ ارز، افزایش مواد اولیه و دستمزد بافندگان فرش جزء دلایل کاهش تولید بوده و این عقب‌نشینی در حوزه تولید فرصت را در اختیار قاچاقچیان و برخی تجار قرار داده تا با واردات غیرقانونی و سفارش طرح و نقشه فرش‌های ایرانی به بافندگان افغانستانی، از این آب گل‌آلود به بهترین شکل ممکن ماهی بگیرند.

طبق برخی گزارش‌ها از بازار فرش نشان می‌دهد، فروشگاه‌های برخی از اعضای تشکل‌های صنفی نیز مملو از فرش قاچاق افغانستانی است. این موضوع به بازار فرش ایران صدمه جدی وارد می‌کند.

طبق خواسته برخی کارشناسان باید از این پس شناسنامه برای فرش‌های ایرانی صادر شود تا دیگر تولیدات هند، پاکستان، افغانستان و… را به جای فرش ایرانی نفروشند.

پیشنهاد:   پاکستان ۳۰۰ کامیون حامل میوه و سبزیجات بازرگانان افغان را متوقف کرد
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29492

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *