پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، ساکنان برخی مناطق در مید-اولستر می‌گویند آب لوله‌کشی آن‌ها طعمی “بد” و “کپک‌زده” دارد. مردم در ماگرافت، کاسلدوسن، دراپرستاون، بالین‌داری و کاک‌تاون این مشکلات را با آب مشاهده کرده‌اند. شرکت آب شمال ایرلند (NI Water) اعلام کرده که بوی بد و طعم آب ناشی از ترکیبات طبیعی مربوط به جلبک‌ها در دریاچه لوخ نیگ است و به سلامت آسیب نمی‌زند. با این حال، NI Water به بی‌بی‌سی نیوز NI تأیید نکرده که چند مشتری و کدام مناطق تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

کریس انین، که در ماگرا زندگی می‌کند، گفت که اکنون به جای آب لوله‌کشی، به پسر کوچک خود آب معدنی می‌دهد. او شرکت آب شمال ایرلند (NI Water) را به داشتن “رویکرد وحشتناک” در پاسخ به مشکلات آب متهم کرد و گفت: “اینکه می‌گویند آب سالم است به این معنی نیست که نباید اقدامی کنند. به نظر من، باقی گذاشتن منبع آب ما در این وضعیت قابل قبول نیست.” او افزود: “می‌خواهم بدانم آیا افرادی که این تصمیم‌ها را می‌گیرند خودشان آب را می‌نوشند. این وضعیت خوشایند نیست و اگر آب گرم باشد، بدتر هم می‌شود. اگر دوش بگیرید، بوی کپک را حس می‌کنید که واقعا غیرقابل تحمل است.”

در بیانیه‌ای، NI Water گفت: “این بو و طعم به سطوح جلبک در دریاچه لوخ نیگ و ترکیبات طبیعی موجود در چغندر و خاک مربوط است.” در واکنش به این بیانیه، آقای انین گفت: “من به چغندر احتیاجی ندارم.”

ساکن ماگرا افزود که کیفیت آب در روزهای آفتابی بدتر می‌شود. “به نظر نمی‌رسد که این موضوع به طور مداوم باشد، اما بعد از آب و هوای خوب، بیشتر قابل توجه است.” با وجود اینکه آقای انین به پسرش آب لوله‌کشی نمی‌دهد، خودش همچنان آن را می‌نوشد چون NI Water اعلام کرده که آب ایمن است. او گفت: “در هفته گذشته احساس خوبی نداشته‌ام و نمی‌دانم که آیا این موضوع مرتبط است یا نه.”

ساکنان مناطق متاثر شده در شبکه اجتماعی فیسبوک نظراتی درباره آب منتشر کرده‌اند؛ یکی آن را “بدبو” و دیگری “پوسیده” توصیف کرده است. لورن مک‌کولا، ساکن ماگرافل، به برنامه “نولان شو” در بی‌بی‌سی نیوز NI گفت که پس از دیدن نظرات، آب لوله‌کشی خود را امتحان کرده و “شوکه” شده است. او گفت که معمولاً آب فیلتر شده از یخچال می‌نوشد و وقتی آن را با آب لوله‌کشی مقایسه کرد، گفت که آب لوله‌کشی “مانند سم” بود.

او افزود: “آب مثل آب راکد و کپک‌زده بود. نمی‌توانید آن را به کودک خود بدهید و انتظار داشته باشید که آن را بنوشد. چرا یخچال من می‌تواند آن را فیلتر کند و آنها نمی‌توانند؟”

در پاسخ، دیمفنا گالاگر، رئیس بخش تنظیم کیفیت آب آشامیدنی در NI Water، به برنامه گفت: “ما می‌توانیم به مشتریان اطمینان بدهیم که آب آشامیدنی آنها ایمن است، حتی اگر طعم و بوی آن ناخوشایند باشد.” او افزود: “من نمی‌خواهم آبی بنوشم که طعم و بوی خاکی و کپک‌زده دارد، اما ایمن است.”

گالاگر اضافه کرد: “ما یک سیستم تصفیه نه مرحله‌ای قوی داریم” که “به دلیل جلبک‌های دریاچه بهینه‌سازی شده است” و به همین دلیل تفاوت بین آبی که در دریاچه لوخ نیگ است و آبی که از شیر بیرون می‌آید “بسیار زیاد” است.

نماینده SDLP در مید اولستر، پاتسی مک‌گلون، به برنامه “نولان شو” گفت که “شکایات زیادی از سراسر حوزه انتخابیه درباره بوی و طعم آب دریافت کرده است.” او ابراز نگرانی کرد که تعدادی از ساکنان از NI Water خواسته‌اند نمونه‌برداری انجام دهند و آنها پاسخ داده‌اند که قصد انجام این کار را ندارند. “مسلماً این باید مسئله اصلی آنها باشد تا مردم را مطمئن کنند که چیزی که مصرف می‌کنند ایمن است.”

در بیانیه قبلی، NI Water گفت که هدف آنها “اطمینان‌بخشی” به مشتریان در مورد کیفیت و ایمنی آب آشامیدنی است. “ما از گزارش‌های مربوط به طعم و بوی آب آشامیدنی آگاه هستیم. NI Water مطمئن است که مشکلی از نظر کیفیت آب در رابطه با آب آشامیدنی تولید شده از تصفیه‌خانه‌های آب که آب را از دریاچه لوخ نیگ استخراج می‌کنند، وجود ندارد.”

در شامگاه جمعه، NI Water بیانیه به‌روزشده‌ای ارسال کرد که پیشنهاد می‌داد “نگهداری آب شیر در یخچال قبل از استفاده ممکن است طعم و بو را بهبود بخشد.” همچنین افزود که مناطق تحت تأثیر شامل “مید اولستر و برخی مناطق پورتادون، لورگان و دانگانون” هستند.

سازمان محیط زیست NI گفت که بازرسان آب آشامیدنی (DWI) در حال تحقیق هستند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35413

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *