دوشنبه 18 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 8 July , 2024
شرکت‌های معدنی نیازمند همکاری افغانستان و حمایت مالی ایران

«قدیر قیافه» نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ارزیابی حضور و فعالیت شرکت‌های ایرانی در بخش معادن افغانستان به خبرنگار ایراف، گفت: صحبت‌های فراوانی در مورد همکاری‌های معدنی میان دولت ایران و طالبان مطرح است، به شرطی که بتوانند همکاری کنند.

قیافه افزود: با توجه به شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم، تصور بر این است که بخش خصوصی ایران باید با تشکیل کنسرسیوم یا هلدینگ‌های معدنی وارد حوزه معادن در افغانستان شود.

وی ادامه داد: قاعدتاً نیازمند این هستیم که در این زمینه، دولت و سفارت ایران در افغانستان از فعالان بخش خصوصی حمایت کنند. ضمن این که ضرورت دارد بخش خصوصی مورد حمایت مالی هم قرار بگیرد، در دنیا هیچ شرکت معدنی وجود ندارد که معدن‌کاری فرامرزی انجام دهد و مورد حمایت بانک‌ها و موسسات مالی قرار نگیرد.

این فعال حوزه معدن تصریح کرد: البته در این کشورها، ساختارها خصوصی است و بانک‌های خصوصی بررسی می‌کنند و با توجه به درجه ریسک و رتبه مخاطره‌ای که کشور مقصد دارد، از فعال اقتصادی حمایت می‌کنند، اما متاسفانه در ایران این اتفاق نمی‌افتد؛ این در حالی است که حوزه معدن به لحاظ سرمایه‌گذاری حوزه پرخطری است و همچنین رتبه اعتباری کشور افغانستان هم پایین است و خطرپذیری برای فعالان بخش خصوصی برای حضور در حوزه معدن افغانستان بالا است.

قیافه بیان کرد: بنابراین فعالین معدنی ایرانی که تمایل به حضور در کشورهای دیگر و انجام معدن‌کاری فراسرزمینی دارند، باید به سرمایه‌ها و داشته‌های خودشان متکی باشند، آنها می‌توانند در داخل و یا خارج از کشور نسبت به بیمه فعالیت‌های خودشان اقدام کنند که البته این موضوع هم چندان در دسترس نیست.

وی اظهار کرد: کشور افغانستان به عنوان یک کشور بسیار بزرگ که ذخایر معدنی‌اش تا به امروز به درستی شناسایی و اکتشاف نشده است، می‌تواند یک بازار هدف برای معدن‌کاری فراسرزمینی به ویژه برای شرکت‌های معدنی ایرانی باشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: براساس اطلاعات موجود، تعدادی از شرکت‌های معدن‌کاری داخلی مانند چادرملو، گل‌گهر و گهرزمین یک کنسرسیومی تشکیل داده‌اند تا در افغانستان حضور پیدا کنند و نسبت به معدن‌کاری در این کشور اقدام کنند.

قیافه توضیح داد: با توجه به ذخایر محدود آهن در کشور ناچار هستیم برای تامین سنگ آهن مورد نیاز واحدهای کنسانتره‌سازی و فولادسازی به خارج از ایران مراجعه کنیم، با توجه به نزدیکی افغانستان به ایران به ویژه نزدیکی این کشور به واحدهای تولیدی کنسانتره ایران، افغانستان بهترین منبع برای تامین نیازهای ما است.

وی گفت: البته ذخایر افغانستان به سنگ آهن محدود نمی‌شود و این کشور در حوزه فلزات رنگی هم حرف زیادی برای گفتن دارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در پایان تاکید کرد: می‌توان شرایط خوبی را در بخش معادن افغانستان تجربه کرد، مشروط بر این که حمایت سیاسی و پشتیبانی مالی و بیمه‌ای از معدن‌کاران انجام شود.

درباره ی مقامات ایران و طالبان تفاهمنامه همکاری در حوزه معادن امضا کردند بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=20307

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها