پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، بازرس ویژه ایالات متحده آمریکا برای بازسازی افغانستان یا “سیگار” در شبکه ایکس نوشت: در 3 اپریل 2022، هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، فرمانی را صادر کرد که برمبنای آن، تولید، فروش، فرآوری و مصرف تمام مواد مخدر را در افغانستان ممنوع کرد.

این ممنوعیت تاکنون به طور چشمگیری کشت خشخاش را کاهش داده است و این سوال را مطرح می‌کند که چگونه طالبان ظاهراً در مقابله با مواد مخدر موفق شدند در حالی که ایالات متحده و شرکای ائتلاف آن علیرغم صرف هزینه نزدیک به 9 میلیارد دلار در 20 سال شکست خوردند.

با این حال، نگاهی دقیق تر به ممنوعیت فعلی و مواردی که قبل از آن وجود داشت، تردیدی را در مورد پایداری بلندمدت این دستاورد ظاهری برمی‌انگیزد.

طالبان، از زمان به قدرت رسیدن دوباره در سال 2021، قوانین سختگیرانه‌ای در مورد تولید و مصرف مواد مخدر وضع کرده‌اند.

این گروه به طور رسمی تولید و قاچاق مواد مخدر را ممنوع کرده و به نظر می‌رسد که به شدت با این مسائل برخورد می‌کند. با این حال، اجرای واقعی این قوانین و تاثیر آن‌ها بر روی وضعیت مواد مخدر در افغانستان ممکن است پیچیده باشد و چالش‌هایی نیز وجود دارد.

با این حال تأثیرات ممنوعیت مواد مخدر توسط طالبان بر میزان تولید مواد مخدر در افغانستان در حال حاضر به طور کامل و دقیق مشخص نیست، اما برخی گزارش‌ها و تحلیل‌ها به کاهش قابل توجهی در تولید مواد مخدر اشاره دارند.

برای مثال، گزارش‌های اخیر از سوی سازمان‌های بین‌المللی مانند دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) نشان می‌دهند که در سال‌های اخیر، تولید و کشت تریاک در افغانستان کاهش یافته است. این کاهش به سیاست‌های سختگیرانه طالبان و تغییرات در قوانین مربوط به مواد مخدر نسبت داده شده است.

پیشنهاد:   کریم خرم درباره آغاز جنگ نیابتی در افغانستان هشدار داد

با این حال، این کاهش ممکن است تحت تأثیر عواملی مانند بحران‌های اقتصادی و اجتماعی و مشکلات اجرایی نیز قرار داشته باشد. بنابراین، ادامه نظارت و تحلیل‌های دقیق برای درک بهتر تأثیرات این ممنوعیت و پایداری آن در بلندمدت ضروری است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32997

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *