شنبه 30 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 20 July , 2024
سهم ۲۷ درصدی ایران از واردات افغانستان-ایراف نیوز

به گزارش ایراف، حسین روستایی، رایزن بازرگانی ایران در افغانستان در مصاحبه با مهر گفت: افغانستان کشوری محصور در خشکی است که صرفاً از بندر کراچی پاکستان و چابهار ایران به آب‌های آزاد دسترسی دارد و بیش از ۹۰ درصد نیازهای خود را از طریق واردات به‌ویژه از ایران تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ایران همواره شریک اول تجاری افغانستان بوده است، اظهار کرد: دولت افغانستان کمترین مداخله را در تجارت این کشور دارد و بخش خصوصی با همت خود کار را پیش می‌برد.

روستایی به روند رشد صادرات محصولات ایرانی به افغانستان را با ۱۴ درصد رشد در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و ادامه داد: سهم ایران از واردات به افغانستان ۲۷ درصد است درحالی‌که رکورد واردات ۴۰ درصدی را نیز داشته‌ایم.

براساس اعلام اتاق ایران در حال حاضر دولت افغانستان بهره‌برداری و تولید معادن را به طور جدی در دستور کار قرار داده و دو کشور می‌توانند در این رابطه وارد همکاری‌های اقتصادی شوند.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان بیان کرد: برقراری امنیت سراسری و استقرار حاکمیت مرکزی در کل کشور افغانستان، سیاست جایگزینی واردات با تولیدات داخلی، شفاف‌سازی در وزارت مالیه، ارتقا نرخ برابری افغانی در برابر دلار و بهبود ثبات اقتصادی از جمله شرایط و مواردی است که برای توسعه اقتصاد در این کشور در نظر گرفته شده که می‌تواند به افزایش مبادلات تجاری با کشورهای مختلف منجر شود.

پیشنهاد می شود: چابهار برای ایران، افغانستان و هند مهم است؛ ارزش ۴ میلیارد دلاری روابط تجاری ایران و افغانستان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28303

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها