جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، محمد حسن آخوند، نخست وزیر طالبان در رأس یک هیأت بلندپایه به هدف اشتراک در مراسم افتتاح پروژه تاپی و دیگر پروژه‌ها (نفت و گاز، انرژی و حمل‌ونقل) میان افغانستان و ترکمنستان، به هرات و از آنجا به منطقه سلیم چشمه ماری ترکمنستان سفر کرد.

وزارت خارجه طالبان روز ۱۸ شهریور اعلام کرد که اولین جلسه کمیسیون آمادگی برای برگزاری مراسم افتتاح این پروژه‌ها برگزار شده است.

در خبرنامه طالبان در این باره آمده بود، انتظار می‌رود که این پروژه‌ها در روزهای آینده طی مراسمی باشکوه افتتاح شوند.

همزمان با آمادگی‌ها برای افتتاح پروژه تاپی، امیرخان متقی پنجشنبه گذشته با رشید مردوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان، در نقطه صفر مرزی افغانستان و ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

افتتاح پروژه تاپی، از اولویت‌های ترکمنستان است. این کشور می‌خواهد به بازار فروش انرژی در جنوب آسیا وصل شود.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان درباره پروژه تاپی گفته بود که طول کل خط لوله تاپی ۱۸۴۰ کیلومتر است که ۲۱۴ کیلومتر خط لوله در خاک ترکمنستان احداث شده است.

او در ادامه بیان داشت که خط لوله تاپی پس از تکمیل، ظرفیت انتقال ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز در سال را دارد که ۵ میلیارد متر مکعب آن در افغانستان و ۱۴ میلیارد متر مکعب باقی مانده در پاکستان و هند مصرف خواهد شد.

سرپرست وزارت خارجه طالبان تاکید کرد: هزینه کل خط لوله تاپی ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است. افغانستان سالانه حدود ۴۵۰ میلیون دلار آمریکایی به عنوان هزینه ترانزیت دریافت خواهد کرد.

او ادامه داد: هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم در زمینه نگهداری و امنیت در طول ساخت و بهره‌برداری از این خط لوله ایجاد می‌شود.

او تاکید کرد: این پروژه می‌تواند برجسته‌ترین و موفق‌ترین نمونه سیاست اقتصاد محور و پیوند اقتصادی افغانستان در منطقه باشد.

از سوی دیگر اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان عملی شدن پروژه تاپی را در بهبود روابط سیاسی و اقتصادی افغانستان با کشورهای منطقه مهم خوانده است.

خان‌جان الکوزی، عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت: اهمیت این پروژه فوق‌العاده زیاد است. با همین کار نو که شروع می‌شود، به این باور هستیم که در اقتصاد ما تغییر بسیار جدی شروع می‌شود.

اما پروژه انتقال گاز از طریق خط لوله تاپی بنا به دلائل سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فنی با مشکلات زیادی مواجه شده است و به رغم تحولات اخیر، چشم انداز روشنی برای تحقق آن دیده نمی‌شود.

زمان تکمیل احداث خط لوله تاپی تاکنون بارها به تعویق افتاده است. پس از برگزاری مراسم جشن سران چهار کشور تاپی در هرات در اسفند ۱۳۹۶ رسانه‌های اروپایی فاش ساختند که ادعای تکمیل احداث خط لوله تاپی در داخل قلمرو ترکمنستان دروغی بیش نبوده است و در زمان برگزاری جشن، بلکه تا ماه‌ها پس از آن، خط لوله مزبور در داخل ترکمنستان تکمیل نشده بود.

با این حال این پروژه که یکبار در دوره اشرف غنی افتتاح شده بود امروز بار دیگر افتتاح می‌شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34943

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *