جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، مسئولان شرکت‌های چینی و افغانستانی در دیدار با معاون مقام ولایت بلخ، از سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری در زمینه ایجاد کارخانه تولید سیمان، آهن، شیشه و پی وی سی در این ولایت خبر داده‌اند.

سرمایه‌گذاران چینی در این دیدار گفته‌اند که تجار چینی علاقه دارند تا در عرصه احداث کارخانه‌های صنعتی همانند سیمان، تولید آهن، شیشه و پی وی سی در افغانستان به خصوص در ولایت بلخ سرمایه گذاری کنند.

تاجر چینی تصریح کرده‌اند که ولایت بلخ به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، استراتژیک و داشتن منابع طبیعی فراوان در کوه البرز بهترین مکان برای احداث کارخانه‌های صنعتی است.

در ادامه اشاره کردند: کارخانه تولیدی سیمان پس از احداث توانایی تولید یک میلیون تن سیمان در سال را خواهد داشت و نیازهای داخلی افغانستان به خصوص ولایت‌های شمالی و شمال شرقی را در عرصه سیمان برطرف می‌کند و سبب خودکفایی افغانستان می‌شود.

سرمایه‌گذاران چینی همچنین گفته‌اند که در نظر داریم علاوه بر احداث کارخانه تولید سیمان در ولایت بلخ، ایجاد یک پارک صنعتی مشترک افغان_چین را نیز در دست بگیریم. چنین اقداماتی بر اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی در افغانستان موثر بوده و در توسعه صادرات دو کشور نقش مهمی خواهد داشت.

از سوی دیگر نورالهادی ابوادریس، معاون مقام ولایت بلخ گفته است که مسئولان محلی این ولایت در زمینه همکاری با تاجران کشور چین طبق قوانین طالبان همکار بوده در زمینه تامین زمین، برق و دسترسی به معادن برای تاجران چینی اقدام خواهد شد.

وی افزوده: سرمایه‌گذاری تاجران چینی در ولایت بلخ یک فرصت خوب محسوب می‌شود و این فرصت را از دست نخواهیم داد.

در این دیدار علاوه بر سو چن و وانگ، از تجار چینی، شماری از مسئولان محلی ولایت بلخ حضور داشته اند.

گفتنی است که کوه البرز براساس آنچه تاجران چینی برای سرمایه ‌گذاری برنامه دارند، در 35 کیلومتری جنوب غرب شهر مزارشریف موقعیت دارد و مواد اولیه سیمان را دارا است.

چین به دنبال حفظ ثبات در افغانستان است، زیرا این کشور همسایه‌ی نزدیکی به منطقه سین‌کیانگ است که از لحاظ امنیتی برای چین اهمیت دارد. همکاری اقتصادی می‌تواند به برقراری ثبات نسبی کمک کند.

بنابراین، این مشارکت با تمرکز بر توسعه زیرساخت‌های حیاتی در افغانستان و تأمین منافع مشترک اقتصادی و سیاسی شکل می‌گیرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35272

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *