روسیه امکان لغو تحریم‌ها علیه طالبان را بررسی می‌کند

به گزارش ایراف؛ واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه گفت که هرچند چارچوب زمانی دقیقی برای حذف طالبان از فهرست تحریم‌ها وجود ندارد، اما «صحبت‌هایی در این مورد شنیده‌ام.»

نمایندگان طالبان و فرستادگان ویژه ۲۵ کشور جهان و ۵ نهاد بین‌المللی روز یکشنبه در سومین نشست دوحه اشتراک کردند.

طالبان در این نشست خواستار لغو تحریم‌ها و کمک کشورها به بخش خصوصی و مبارزه با موادمخدر در افغانستان شدند.

روسیه مانند بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا، تحریم‌ها علیه طالبان را حفظ کرده‌است. مسکو به رغم روابط گرم با طالبان، این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خود خارج نکرده اما قول آن را داده است.

نبنزیا بدون ارائه جزئیات بیشتری در این باره گفت: «در مورد اینکه ما تا چه حد با حذف تحریم‌های روسیه علیه آنها فاصله داریم، نمی‌توانم پاسخ قطعی بدهم، اما صحبت‌هایی در این مورد شنیده‌ام.»

مقامات وزارت خارجه روسیه در اوایل ماه فروردین به خبرگزاری دولتی تاس گفته است که موضوع حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی روسیه در حال بررسی است.

طالبان از زمان به قدرت رسیدن در آگوست سال ۲۰۲۱، تاکنون توسط هیچ دولتی به رسمیت شناخته نشده است.

روسیه طالبان را به عنوان حکومت قانونی افغانستان به رسمیت نشناخته است، اما از مواضع آن در نشست‌های بین‌المللی، از جمله شورای امنیت دفاع کرده است.

نبنزیا روز دوشنبه در حالی در مورد طالبان صحبت می‌کرد که روسیه ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را برای ماه جولای برعهده گرفت.

از سوی دیگر سومین نشست دوحه برای افغانستان با حضور طالبان و نمایندگان کشورهاو سازمان های جهانی مختلف به مدت دو روز در دوحه برگزار شد. در این نشست موضوعاتی چون تحریم ها، موادمخدر، زنان و مسایل مالی و تجاری از محورهای مهم و کلیدی بود.

ذبیح الله مجاهد، سرپرست هیات طالبان در صحبت با رسانه ها فضای این نشست را خوب توصیف کرد و گفت که همه کشورها قول همکاری با طالبان را داده اند. راه حل اصلی مشکلات اقتصادی افغانان رفع تحریم های یکجانبه و چندجانبه است

رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل که رهبری این نشست را برعهده دارد، نشست سوم دوحه را «مثمرثمر» خواند. او همچنین افزود به دنبال تعامل با طالبان برای کمک به مردم افغانستان هستیم. البته وی اشاره کرد که در نشست دوحه راهی برای رفع تحریم‌ها پیدا نشده است و گفت بحث عمیقی درباره رفع تحریم‌ها نداشتیم.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27407

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها