سیل در افغانستان بیشترین آسیب را به زنان و کودکان وارد کرده است-هشدار درباره بارندگی شدید و وقوع سیلاب در چند ولایت افغانستان

به گزارش ایراف، یوناما در حساب کاربری خود در ایکس نوشته است که مردم در همه جای افغانستان در خطر آسیب و تلفات سنگین ناشی از بلایای طبیعی هستند.

این نهاد سازمان ملل در روز جهانی کاهش خطر بلایای طبیعی، خواستار حمایت بیشتر بین‌المللی برای افغانستان شد.

این درحالی است که افغانستان از جمله کشورهای به‌شدت آسیب‌پذیر در برابر خطرات طبیعی، مانند زمین‌لرزه، سیل، رانش زمین و  خشکسالی است و عدم توسعه اقتصادی و زیرساختی باعث شدت تلفات زیادی در این کشور می‌شود.

همچنین هرساله با شروع فصل بارندگی در نقاط مختلف این کشور سیلاب‌های خروشان تلفات سنگینی به مردم این کشور از لحاظ اقتصادی وارد می‌شود.

طبیعت کوهستانی افغانستان مستعد جاری شدن سیلاب‌های خروشان فصلی است.

سیلابهای بهاری در سال جاری تلفات سنگین جانی و مالی در بسیاری از شهرها برجای گذاشت و باعث بیجا شدن مردم در این نواحی شد.

سال قبل نیز زمین‌لرزه هرات جان صدها نفر را گرفت و بسیاری را بیخانمان کرد. به طوری که هنوز هم برخی از ساکنان مناطق زلزله زده در ویرانه‌ها روزگار می‌گذرانند.

گفته می‌شود، ۱۳ اکتبر روز جهانی کاهش خطر بلایا در سال ۱۹۸۹ به منظور ترویج فرهنگ جهانی جهت آگاهی از خطرات و کاهش بلایا آغاز و هر ساله گرامی داشته می‌شود.

شعار این روز در سال ۲۰۲۴ «توانمندسازی نسل آینده برای آینده‌ای تاب آور»، بر نقش آموزش در حفاظت و توانمندسازی کودکان و جوانان، برای آینده ای عاری از بلایا تمرکز دارد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=37928

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *