پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، در مراسمی با حضور نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان و عبدالمنان عمری، وزیر کار و امور اجتماعی طالبان و چند تاجر داخلی و خارجی درباره روند صحیح و استاندارد محصولات زراعتی افغانستان به ویژه میوه‌های تازه افغانستان و بازاریابی آن در کشورهای خارجی مانند روسیه گفت‌وگو شد.

سرپرست وزارت تجارت و صنعت طالبان در این دیدار گفت: تسهیلات لازم را برای تحویل محصولات کشاورزی کشور به ویژه میوه های تازه به بازارهای روسیه و از این طریق ازبکستان فراهم خواهیم کرد و به این ترتیب تاجران ازبک و افغان کمک‌های لازم خود را در انتقال محصولات زراعتی و میوه های تازه افغانستان به روسیه و بازاریابی در آنجا اعلام کردند.

چندی قبل بازرگانان میوه‌های‌خشک در زابل افغانستان گفته بودند که باید به جای پاکستان، زمینه صادرات به دیگر کشورهای جهان، فراهم شود.

به گفته‌ی آنان، پاکستان بیش‌تر وقت‌ها، تعرفه‌های گمرکی را بر صادرات افغانستان زیاد می‌کند و این کار، زیان‌های مالی بسیاری برای آنها دارد.

پاکستان و هند نزدیک‌ترین بازارهای میوه‌های‌خشک ولایت‌های جنوبی افغانستان هستند که سالانه صدها تُن میوه‌خشک، از این مسیر به بازارهای جهانی می‌رسد.

تنش‌های بین پاکستان و طالبان عمدتاً به دلیل مسائل سیاسی و امنیتی است. اما بر مسائل اقتصادی نیز سایه افکنده است.

تجار افغان به دلیل تنش‌های بین طالبان و پاکستان با مشکلات متعددی مواجه هستند. تنش‌ها منجر به بسته شدن یا محدود شدن مسیرهای تجاری و مرزی می‌شود که بر واردات و صادرات کالاها تاثیر منفی می‌گذارد. از سوی دیگر مشکلات در حمل و نقل و تجارت می‌تواند به افزایش هزینه‌های انتقال کالاها و نرخ‌های حمل و نقل منجر شود.

مشکلات سیاسی می‌تواند به بروز محدودیت‌های تجاری و تعرفه‌های بالا منجر شود که بر تجار افغان تاثیر می‌گذارد و منجر به کاهش فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در افغانستان خواهد شد و بر رفاه اقتصادی این کشور تأثیر می‌گذارد.

به همین حال تاجران افغان به دنبال بازارها و راه‌های جدید تجاری هستند که بندر چابهار یکی از گزینه‌های اصلی طالبان برای تجارت با جهان محسوب می‌شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32361

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *