شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
دستور رهبر طالبان برای کاهش مالیات دریافتی از اصناف-ایراف

به گزارش ایراف؛ نشست معافیت و تخفیف مالیات مغازه‌داران و تجار افغان با حضور مقامات حکومت سرپرست طالبان در کابل برگزار شد.

محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد حکومت سرپرست طالبان در این نشست گفت: دستور معافیت و کاهش مالیات بخش خصوصی و تجارت نشان از عطوفت و مهربانی امیرالمومنین (رهبر طالبان) به مردم است.

همچنین نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در ادامه این نشست در سخنان خاطرنشان کرد: تخفیف مالیات اصناف تاثیر خوبی روی رشد و توسعه اصناف می‌گذارد. از اصناف خواهش می‌کنم که با حکومت و مردم همکاری کند تا فرهنگ مالیات نهادینه شود. بدون پرداخت مالیات و عواید، حکومت‌داری ناممکن است.

عبدالسلام حنفی، معاون اداری نخست وزیری نیز گفت: کسی که قبلا سالانه یک افغانی عواید داشت، ۱.۵ درصد مالیات می‌داده است. ولی حالا به او ۰.۵درصد تخفیف داده شده است. همچنین کسانی که کار و بار کوچک اقتصادی دارند کاملاً از مالیات معاف هستند. ماموران جمع‌آوری مالیات باید طبق اصول اسلامی و قانونی رفتار کنند. ماموران متخلف به محاکم سپرده خواهند شد.

محمد ناصر آخوند، سرپرست وزارت مالیه نیز در این نشست توضیح داد: سال گذشته به دستور امیرالمومنین (رهبر طالبان) مالیات صنعت‌گران از 4 درصد به 2 کاهش یافت. درصدی که خود باعث ایجاد راحتی برای مردم می شود، نشان دهنده تعهد دولت سرپرست افغانستان است.

شرین‌آغا سخی، رییس اتاق اصناف هم تاکید کرد: حکومت سرپرست افغانستان به‌خواست‌های اصناف رسیدگی کامل کرده است. در گذشته هیچ توجهی به خواست‌های اصناف نمی‌شد.

این درحالی است که معاون دفتر سیاسی طالبان در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: براساس فرمان امیرالمومنی (طالبان)، تاجران و دکاندارانی که میزان فروش سالانه آنها تا دو میلیون افغانی می رسد، از پرداخت مالیات ثابت معاف هستند. 0.3 درصد مالیات به جای 0.5 درصد مالیات ثابت از اصناف و بازرگانان با بیش از 2 میلیون فروش اخذ می‌شود.

طالبان معتقد است که برای سرمایه‌گذاری باید از بخش خصوصی و اصناف حمایت شود، اما مالیات یکی از درآمدهای پرسود حکومت سرپرست افغانستان است. البته بسیاری مطرح می‌کنند که مشکل پرداخت مالیات فقط برای بخش خصوصی نیست. مردم افغانستان دیگر توان مالی دادن مالیات را ندارند.

یکی از بزرگترین انتقادها به حکومت‌های افغانستان در طالبان اول و جمهوریت گرفتن مالیات‌های فراوان از مردم بوده است.

حال به نظر می‌رسد طالبان سعی دارد حداقل در شرایط اقتصادی سخت مردم افغانستان مالیات کسبه را قطع یا کاهش دهد.

پیشنهاد می شود:تصویب بودجه ملی افغانستان؛ تأمین از درآمد داخلی اما بدون جزئیات

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22522

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها