دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، عزیزی در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز، از همه‌ی سرمایه‌گذاران افغانستان خواسته است تا برای انتقال سرمایه‌هایشان از کشورهای خارجی به افغانستان اقدام کنند.

به گفته سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان، حکومت سرپرست افغانستان تلاش دارد میزان سرمایه‌گذاری را در این کشور بیش‌تر شود.

نورالدین عزیزی گفت: امروز صدها شرکت از اروپا، کشورهای همسایه و منطقه خصوصاً افغان‌ها حاضر هستد به افغانستان بیایند تا در بخش تولید و بسته‌بندی سرمایه‌گذاری کنند.

عزیزی در این گفت‌وگو افزوده است که در آینده نزدیک قراردادهایی به ارزش ۸۰ میلیون دلار امضا می‌شود که بیش از ۸۰ درصد این پروژه‌ها برای پشتیبانی از زنان تاجر اختصاص داده می‌شود.

به گفته‌ی او، در حال حاضر بیش از ۹هزار شرکت متعلق به زنان تاجر در افغانستان فعالیت دارند و طالبان از آنان پشتیبانی می‌کند.

نورالدین عزیزی گفت:‌ در بخش انرژی ما یک قرارداد مهم با ترکمنستان داریم که دو شرکت خصوصی خود افغانستان به‌نام ۵۰۰ کیلو ولت را که بخشی از کارهایش نامکمل بود می‌خواهند که به کابل برسانند و از کابل به غزنی و قندهار برسد.

وزیر حکومت سرپرست همچنین تاکید کرده که صنعتی شدن افغانستان از اولویت‌های اصلی وزارت صنعت و تجارت طالبان است و در حال حاضر نزدیک به ۵۰ شرکت در افغانستان در بخش‌های گوناگون به خودکفایی رسیده‌اند.

او در این گفت‌وگو پروژه ۱۵۰ میگاوات برق هلمند را از بزرگ‌ترین و بالاترین سهولت‌های این وزارت برای صنعتگران ‌دانسته است.

سرپرت وزارت صنعت و تجارت طالبان افزود: هلمند یک پروژه از قبل بود که ما آن را حمایت کردیم به تمام معنا تقریباً در حدود ۱۵۰ میگاوات برق از بند کجکی امروز تولید می‌شود، برق هلمند اطراف هلمند و قندهار امروز نیازمندی‌های مردم را برطرف می‌کند.

پیشنهاد:   در ۲ ماهه امسال صادرات به کشورهای همسایه ۲۵ درصد افزایش یافته است

نورالدین عزیزی در پایان این گفت‌وگوی ویژه افزوده است که افغانستان در حال حاضر با بیش از ۸۰ کشور جهان دادوستد دارد و با وجود چالش‌ها و محدودیت‌های وضع شده، تجارت به‌گونه عادی جریان دارد. او از کشورهای همسایه به‌ویژه ایران و پاکستان خواسته است تا تسهیلاتی را در زمینه صادرات افغانستان فراهم ایجاد کنند.

وضعیت اقتصادی تحت حاکمیت طالبان به طور کلی با چالش‌های قابل توجهی مواجه است. در سه سال گذشته، گزارش‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های کلان در کشور صورت گرفته است، اما وضعیت اقتصادی هنوز ناپایدار است.

بیش از ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، شامل ۵۰۰ میلیون دلار در بخش صنعت، به ثبت رسیده، و طالبان تلاش دارد تا از طریق افزایش سرمایه‌گذاری، حمایت از زنان تاجر، و پروژه‌های انرژی نظیر برق هلمند، بهبود اقتصادی را تحقق بخشد.

با این حال، مشکلاتی نظیر محدودیت‌های بین‌المللی، تحریم‌ها، و عدم دسترسی کامل به بازارهای جهانی، همچنان به عنوان موانع عمده باقی مانده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32790

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *