جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

روسیه رادار هوایی افغانستان را در کابل نصب می‌کند

به گزارش ایراف؛ دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش سه ماهه‌ خود درباره اوضاع افغانستان گفته است که درآمد این کشور در ۴ ماه سال مالی جاری به یک میلیارد دلار ‌رسیده که در مقایسه با سال ‌گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته است.

در بخشی از این گزارش درباره کمک‌های بشردوستانه به افغانستان آمده است که تا ۳۰ آگوست سال جاری میلادی، تنها ۲۴.۹ درصد از ۲.۹ میلیارد دلار مورد نیاز برای کمک به افغانستان تامین شده است.

این گزارش همچنین گفته است که درآمد گمرک‌های افغانستان در این مدت با کاهش دو درصدی درآمد در مقایسه با سال ‌پار روبرو شده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در این گزارش همچنین گفته است: «عواید دولت برای چهار ماه اول سال مالی جاری که در ماه مارچ ۲۰۲۴ آغاز شد، در حدود یک میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده رشد ۱۱ درصدی نسبت به سال گذشته و بیش از ۳ درصد از هدف تعیین شده است. این امر عمدتاً ناشی از افزایش سالانه ۳۰ درصدی درآمد حاصل از بخش درآمد است، در حالی‌که اداره گمرک به دلیل کاهش مالیات بر صادرات زغال سنگ، دو درصد کاهش درآمد در سال را تجربه کرده است.»

در بخش دیگری از گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است که در سال ۲۰۲۴ میلادی، ۲۳.۷ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و تا ۳۰ آگوست سال روان میلادی، تنها ۲۴.۹ درصد از ۲.۹ میلیارد دلار موردنیاز برای کمک به افغانستان تامین شده است.

در همین حال؛ وزارت اقتصاد طالبان تداوم کمک‌ها را در شرایط کنونی برای بهبود اوضاع اقتصادی افغانستان مهم دانسته و می‌گوید: «کمک‌های بشردوستانه و توسعه نیاز مردم افغانستان است. تقاضای ما از نهادهای بین‌المللی از جمله نهادهای مرتبط با سازمان ملل این است که کمک به مردم افغانستان از نظر کمی و کیفی افزایش پیدا کند.»

این درحالی است که پیش از این برنامه جهانی غذا گفته بود که ۱۲.۴ میلیون نفر در افغانستان که ۸ درصد آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، نیازمند کمک هستند؛ اما این نهاد به دلیل کمبود بودجه تنها به یک میلیون نفر کمک‌رسانی می‌کند.

برنامه جهانی غذا امروز (سه‌شنبه، ۲۷ شهریور) در شبکه ایکس نوشت که حدود چهار میلیون کودک، نوزاد و مادر شیرده نیز در افغانستان مبتلا به سوءتغذیه هستند.

برنامه جهانی غذا گفته است که به‌صورت فوری نیاز به ۶۷۷ میلیون دلار بودجه برای ادامه‌ فعالیت خود در شش ماه آینده دارد.

این نهاد قبلاً نیز گفته بود که یک چهارم مردم افغانستان گرسنه به خواب می‌روند و خواستار افزایش بودجه برای کمک به افراد نیازمند شده بود.

برنامه جهانی غذا در ماه مرداد سال جاری اعلام کرد به‌دلیل «بحران بودجه» تا ماه اکتبر فقط به یک میلیون نفر می‌تواند کمک غذایی ارائه کند.

این در حالی است که براساس آمار اوچا، ۲۳.۷ میلیون نفر در سال جاری میلادی در افغانستان نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35558

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *