عزم افغانستان برای خودکفایی در تولید سیمان- ایراف

به گزارش ایراف، وزارت معادن و نفت افغانستان در سال گذشته ۳ معدن استخراج و تولید سیمان را به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار آمریکایی به شرکت‌های داخلی و خارجی واگذار کرده است.

همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و نفت دولت طالبان گفت این معادن که در ولایت‌های پروان، هرات و قندهار قرار دارند، برای ۳۰ سال با شرکت‌ها قرارداد بسته‌اند.

مقامات این وزارتخانه تاکید دارند که با آغاز کار عملی پروژه استخراج و تولید سیمان در این ولایت‌ها، افغانستان در تولید سیمان به خودکفایی خواهد رسید.

افغان گفته است: در سال گذشته ۳ معدن بزرگ سیمان را که قرارداد بستیم، از آن جمله پروژه سیمان جبل‌السراج بود که یک شرکت قطری با دو شرکت افغان برای ۳۰ سال این قرارداد را گرفتند. همچنان پروژه سیمان قندهار و هرات با شرکت‌های افغان قرارداد دارند.

سخنگوی وزارت معادن و نفت حکومت سرپرست افزوده که در حال حاضر تولید سیمان جبل‌السراج پروان و غوری بغلان در کشور فعالیت دارند که تولید آنها نیازمندی کشور را تامین نمی‌کند.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری میزان استخراج و تولید سیمان را در افغانستان در راستای پیشرفت‌های اقتصادی می‌داند. این اتاق تاکید دارد که برای افزایش سطح استخراج و تولید سیمان، انرژی مورد نیاز معادن باید تامین شود.

خانجان الکوزی، عضو هیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفته است: سود بسیاری این استخراج‌ها برای کشور خواهد داشت.

برخی تحلیلگران اقتصادی در افغانستان معتقد هستند که استخراج از معادن سیمان در افغانستان اقتصاد در این کشور رشد خواهد کرد و بخش ساختمانی نیز با رونق چشم‌گیری روبه‌رو خواهد شد.

پیشنهاد:   وزیر راه: پارسال و امسال سال‌های طلایی ترانزیت ایران بودند

طبق اعلام‌ وزارت معادن و نفت دولت سرپرست افغانستان، معادن سیمان در ولایت‌های لوگر، سمنگان و جوزجان رونمایی شدند و شرکت‌های داخلی و خارجی برای استخراج این معادن علاقه‌مندی نشان داده‌اند.

پیشنهاد می شود:گام بزرگ افغانستان در مسیر خودکفایی در تولید سیمان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=15777

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *