شنبه 31 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، مدتی قبل ویدیویی در خصوص توقف کامیون‌های ایرانی در افغانستان منتشر شد. در آن ویدیو رانندگان خواستار حل موضوع از مقامات دو کشور بودند.

ایراف در مصاحبه اختصاصی با محمد مهدی جوانمرد قصاب، مشاور اقتصادی نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان در این مورد پرسیده است.

جوانمرد قصاب گفت: با توجه به مشکلات زیادی که در چند وقت اخیر برای کامیون‌های ایرانی در افغانستان پیش آمده بود. پیگیری‌های مناسبی از طرف مقامات ایرانی انجام شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: دفتر نمایندگی ویژه رییس جمهور در امور افغانستان، مقامات وزارت امور خارجه، کنسولگری ایران در هرات و سفارتخانه ما در کابل پیگیری‌های گسترده‌ای انجام دادند. در پی این اقدامات رایزنی و جلسات بسیار خوبی با سرپرست وزارت تجارت طالبان، نماینده ویژه آقای ملا برادر و معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان در مرز دوغارون با حضور ریسس منطقه آزاد، مقامات استان خراسان رضوی واستاندار سیستان و بلوچستان انجام شد. 

همچنین جوانمرد قصاب در مورد ادامه دیدار‌ها اظهار کرد: از سوی دیگر جلسات و دیدارهای مرزی بین مقامات خراسان جنوبی، والی فراه با حضور مشاور اقتصادی نماینده ویژه رییس جمهور و سرکنسول ما در هرات در مرز ماهیرود انجام شد. 

وی با اشاره به پیگیری‌های جدی مقامات گفت: این پیگیری‌ها به این نتیجه رسید که در مرز ماهیرود از ۶۰۰ کامیونی که متوقف شده بودند، حدود ۳۰۰ کامیون به کشور بازگشتند. البته بقیه کامیون‌ها با توجه به اینکه ۴۰ روز متوقف شده‌اند، رانندگان به مشکل پاسپورت و ویزا برخوردند؛ در حقیقت به دلیل نقص مدارک در آنجا مانده‌اند که رایزنی‌ها برای حل این مشکل در ظرف یک الی دو روز آینده ادامه دارد.

مشاور اقتصادی نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان اشاره کرد: از سوی دیگر در مرز دوغارون جلسات محلی با حضور مقامات محلی با سرپرستی فرماندار دوغارون برگزار شد. همچنین رایزنی‌هایی که دفتر نمایندگی و سفارت در کابل با مقامات افغانستانی انجام دادند، باعث شد که مرز به حالت عادی برگردد. 

طبق گزارش رییس پایانه دوغارون ۱۰۰ کامیون در مرز متوقف هستند که این موضوع امر طبیعی است و باید منتظر انجام کارهای گمرکی باشند و به کشور بازگردند.

در خصوص مشکل کامیون‌های موجود در نیمروز و زرنج افغانستان نیز جوانمرد قصاب توضیح داد: ظرف یک الی دو روز آینده با حضور هیاتی در زرنج این موضوع حل خواهد شد و آنها هم می‌توانند به کشور بازگردند. مشکل ایجاد شده به دلیل بحث استاندارد در آن منطقه بود که به علت نبود امکانات استانداردشان کمی زمان‌بر شد. اما با کمک مرزبانی و دوستان به زودی به کشور بازمی‌گردند.

در نهایت جوانمرد گفت: در مرزها شاهد تسهیل شرایط حمل و نقل و تجارت دو کشور خواهیم بود و بحث ترانزیت سوخت با توجه به مصوبه اخیر که استفاده از ناوگان ایرانی در بحث ترانزیتی سوخت از سایر کشورها به مقصد افغانستان را به علت مشکلات بوجود آمده برای کشور در مرزهای افغانستان در بحث استاندارد سوخت‌های فسیلی تا اطلاع ثانوی ممنوع کرده، مطمئناً دیگر در آینده نزدیک دیگر مشکلاتی با عنوان حضور رانندگان ایرانی در افغانستان نخواهیم داشت. از سوی دیگر به زودی خبرهای خوبی در آینده نزدیک در خصوص توسعه روابط تجاری با گسترش رفت و آمد هیات‌های دولتی و خصوصی مطرح می‌شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34898

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *