دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، بانک مرکزی افغانستان که توسط طالبان کنترل می‌شود، اعلام کرده است که در یک سال گذشته در اثر تلاش این بانک ارزش افغانی در برابر دلار آمریکایی ۱۷.۲۵ درصد افزایش یافته‌ است.

این بانک افزوده‌ است که در یک سال گذشته از طریق اجرای سیاست‌های پولی موثر، ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی حفظ شده و ضمن دستیابی به اهداف تعیین شده در خصوص کنترل تورم نیز گام‌های موثری برداشته است.

بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد که محدودیت‌ها بر سپرده‌های مشتریان در هفته در حساب‌های افغانی از ۷۰ هزار به ۱۵۰ هزار و در ماه از ۲۵۰ هزار به ۵۰۰ هزار افغانی و همچنان در حساب‌های دلاری در هفته از ۱۰۰۰ دلار آمریکایی به ۲۰۰۰ دلار آمریکایی و در ماه از ۳۰۰۰ دلار آمریکایی به ۶۰۰۰ دلار آمریکایی افزایش یافته است.

همچنین در یک سال اخیر، ۱۴۹ جواز برای صرافی‌ها و شرکت‌های خدمات پولی صادر شده که مجموعاً جوازهای صادر شده به ۱۷۸۰ می‌رسد.

از سوی دیگر بانک مرکزی افغانستان زیر اداره طالبان ادعا کرد که استراتژی ملی استفاده از پول الکترونیکی تدوین شده، ۵ موسسه پول الکترونیکی مجوز فعالیت دریافت کردند و ۱۲۵۸ دستگاه کارت خوان (POS) در فروشگاه‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی نصب شده است.

در یک سال گذشته، بانک مرکزی مبلغ ۷ میلیارد و ۱۸۶ میلیون و ۵۴۴ هزار افغانی پول‌های کهنه را جمع‌آوری کرده و آتش زده است.

همچنین پول‌های جدید را در بازار به‌منظور حل مشکلات خرید و فروش تزریق کرده است.

این بانک به‌عنوان نهاد ناظر بر نظام بانکی کشور از فعالیت‌ها و سلامت مالی بانک‌ها نظارت به عمل آورده است.

از سوی دیگر از زمانی که طالبان به قدرت رسیده هر هفته حدود ۴۰ تا ۸۰ میلیون دلار پول نقد از آمریکا به افغانستان منتقل می‌شود.

این پول‌ها به بهانه «کمک‌های بشردوستانه» در اختیار طالبان قرار می‌گیرد، اما سیگار و کنگره آمریکا ادعا می‌کنند که طالبان به این پول‌ها دست می‌یابند و با ایجاد ۹۰۰ موسسه امدادرسان کمک‌های بشردوستانه را دریافت می‌کند.

از این رو جریان‌هایی در داخل آمریکا از جمله فراکسیون جمهوری‌خواه در کنگره سعی دارند از دسترسی طالبان به این پول‌ها جلوگیری کنند یا حتی جریان انتقال پول افغانستان را مسدود سازند.

از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که این دو روش در طولانی مدت به حفظ ارزش پول افغانستان کمک نخواهد کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34474

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *