جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ برنامه امروز «میز اقتصاد» شبکه خبر با حضور محمد مهدی جوانمرد، معاون اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، محمود سیادت، محمود سیادت، رئیس اتاق تجاری مشترک ایران و افغانستان و بهنام یزدانی، خبرنگار صداوسیما به موضوع «تجارت ایران و افغانستان» پرداخت.

نگاه مسئولان درباره افغانستان باید یکدست شود

محمد مهدی جوانمرد، معاون اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در این برنامه با بیان اینکه ضرورت توسعه اقتصادی در افغانستان باعث کاهش تعداد مهاجران به ایران خواهد شد، گفت: امروز موضوع افغانستان تمام وزارتخانه‌های کشور را درگیر خود کرده و این نشان می‌دهد که افغانستان تنها یک موضوع امنیتی نیست. موضوع جذب سرمایه افغان‌ها در ایران یکی از مشکلات اصلی ما است که برای حل آن تلاش زیادی کرده‌ایم.

او در ادامه گفت: در سفر ملابرادر به ایران در آبان ماه سال گذشته ما تفاهمنامه‌های زیادی با طرف افغانستانی به امضا رساندیم که درحال پیگیری هستیم. اما باید بگویم که طرف افغانستانی خیلی بهتر از ما در این رابطه کار کردند.

جوانمرد افزود: نگاه مسئولان مختلف کشور در رابطه با افغانستان باید یکدست شود. قرار است به زودی در سفر استاندار سیستان به کابل موضوع چابهار با طرف افغانستان نهایی شود. اما من اینجا می‌گویم که تا زمانی که بحث سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در ایران حل نشود ما دور خودمان می‌چرخیم. عدم توازن در نرخ ارز در ایران یکی از موضوعات اصلی در این باره است.

معاون اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: صدها برابر سرمایه‌گذاران افغان که به اروپا رفته‌اند در ایران هستند و همان تعداد دوست دارند به ایران بیایند. ما همه چیز به افغانستان صادر می‌کنیم. بازار افغانستان یک بازار پایدار برای ایران است.

 

جوانمرد: به‌دنبال ارتباط یک طرفه اقتصادی با افغانستان نیستیم

 

او تصریح کرد: 40 تا 50 درصد محصولاتی که به افغانستان صادر می‌شود از محصولاتی است که خود سرمایه گذاران افغانستانی در ایران تولید کرده‌اند. ما به دنبال روزی هستیم که هم تراز با صادرات از افغانستان واردات داشته باشیم. ما به دنبال تجارت متوازن با افغانستان و رشد اقتصاد در این کشور هستیم. کشورهایی که در 20 سال گذشته در افغانستان حضور داشتند، هیچ کاری برای اقتصاد افغانستان نکردند.

جوانمرد ادامه داد که ما به دنبال کشت فراسرزمینی در افغانستان هستیم تا جایگزین مواد مخدر شود. ما چند شرکت بزرگ کشت و صنعت ایران را برای افغانستان معرفی کرده‌ایم تا آنها بررسی کنند. هدف ما این است که با دانش ایرانی و با مواد اولیه ایرانی اقدام به تولید کنیم و مازاد تولید را به ایران منتقل کنیم.

این مقام مسئول گفت: ما می‌توانیم در افغانستان اشتغال پایدار ایجاد کنیم تا مهاجران به کشورشان بازگردند. و بتوانیم از این کشور واردات انجام بدهیم. بحث ما ارتباط یک طرفه اقتصادی با افغانستان نیست. محصولات کشاورزی بحث اصلی واردات ما از افغانستان است.

او تاکید کرد: تجارت ایران و افغانستان 36 سرفصل دارد که یکی از مباحث آن استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی است. جنگ اوکراین نقش ترانزیتی ایران و افغانستان را افزایش داده است. یکی دیگر از موارد مهم استفاده از ایران و افغانستان برای چین به منظور رسیدن به ترکیه است.

جوانمرد خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم در کوریدورهای بین‌المللی باقی بمانیم نیازمند این هستیم خود ما نیز در این مسیر حرکت کنیم. ما اگر بخواهیم در تجارت افغانستان حضوری فعال داشته باشیم، باید زمینه کاهش هزینه‌های حمل و نقل کالا را فراهیم کنیم.

معاون اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در ادامه گفت: ما در صادرات به افغانستان حساس هستیم و از صادرات محصولات بی کیفیت به این کشور جلوگیری می‌کنیم. ما به دنبال کیفیت در صادرات هستیم. در موضوع ترانزیت سوخت به افغانستان با مافیا طرف هستیم. مافیایی که ما و افغانستان را سرکار گذاشته ‌است.

دست ما در افغانستان خالی است

محمود سیادت، رئیس اتاق تجاری مشترک ایران و افغانستان که به صورت آنلاین به این نشست آمده بود گفت: در دوران جمهوریت در افغانستان به دلیل حضور پررنگ قدرت‌های جهانی در افغانستان و مخالفت آنها با ایران، فرصت حضور کالا و خدمات ایرانی در افغانستان محدود شد. اما امروز شرایط تغییر کرده است و طالبان با اشتیاق این فرصت را برای ایرانی‌ها محیا کرده است. به دلیل ایجاد امنیت در سراسر افغانستان فرصت‌های جدیدی را برای حضور ایران در بازار افغانستان ایجاد کرده است.

او ادامه داد: برای آخر شهریور نمایشگاهی در کابل پیش بینی شده است که استقبال بخش خصوصی ایران برای حضور در این نمایشگاه خیلی خوب بوده است. ما اگر بخواهیم در افغانستان حضور معناداری داشته باشیم و دوام بیاوریم نیازمند حضور پررنگ دولت هستیم.

سیادت تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در حوزه افغانستان و تجارت با این کشور سهم فعالی داشته باشیم و از منافع آن سود ببریم باید بسیار بیشتر از آنچه تاکنون انجام داده‌ایم، عمل کنیم.

این فعال حوزه اقتصاد افزود: ما اگر می‌خواهیم سهم‌مان در افغانستان حفظ شود، اگر می‌خواهیم امنیت مرزهایمان حفظ شود و اگر می‌خواهیم هم پای شرایط اقتصادی افغانستان حرکت کنیم و هم حجم کار مناسبی داشته باشیم، نیازمند عزم ملی است که ما این را نمی‌بینیم. دست ما در افغانستان خالی است درحالی که طرف مقابل ما اشتیاق زیادی برای همکاری داریم.

با افغانستان هراسی می‌خواهند ما را از بازار این کشور دور کنند

بهنام یزدانی که در استدیو حضور داشت درباره تجربیات خود در بازار افغانستان گفت: ایران و افغانستان اشتراکات تاریخی زیادی دارند. بخش زیادی از مردم افغانستان با ایران و مردم این کشور خاطره دارند و وقتی در بازارهای شهرهای مختلف راه می‌روید، رد پای کالاهای ایرانی را در فروشگاه‌ها می‌بینید.

او افزود: هرچند که در طول سال‌های مختلف تجارت میان ایران و افغانستان فراز و فرود زیادی داشته است اما ایران همواره شریک نخست اقتصادی افغانستان بوده است. امروز کالای ایرانی به دورترین نقاط افغانستان هم رفته است.

یزدانی گفت: مصرف کننده افغانستانی توقع دارد همان کالایی که تولید کننده ایرانی به بازار ایران وارد می‌کند را به افغانستان بفرستد. تجارت با ایران مزیت‌های مختلفی برای طرف افغانستانی دارد. ایران برخلاف پاکستان سعی کرده که مسائل اقتصادی را از مسائل سیاسی جدا کند.

این خبرنگار با تجربه ادامه داد: ظرفیت‌های زیادی بین ایران و افغانستان وجود دارد که مغفول مانده است. افغانستان سیاست خود را اقتصاد محور گذاشته است، یکی از اهداف افغانستان هراسی غفلت ما از بازار افغانستان است.

 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33829

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *