سه‌شنبه 27 سنبله 1403 برابر با Tuesday, 17 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

تکمیل راه ابریشم و اتصال افغانستان چین

به گزارش ایراف، کار ساخت بزرگراه تاریخی ابریشم که زمانی آسیای شرقی را به آسیای جنوبی وصل می‌کرد به نقطه صفر مرزی میان چین و افغانستان رسیده است.

کارشناسان اقتصادی، دهلیز واخان را که دارای قدمت تاریخی- فرهنگی است، شاهرگ اقتصادی برای افغانستان و منطقه عنوان می‌کنند و می‌گویند که با تکمیل کار آن و بازگشایی بندر چین، سهولت‌های فراوان در بعد اقتصادی به مردم افغانستان رونما و آسیای شرقی با آسیای جنوبی وصل خواهد شد.

کار احداث این جاده سال قبل از «بزای گنبد» آغاز و از مسیر تاریخی «دره وغجیر» به نقطه صفری چین و افغانستان، به طول ۵۰ کیلومتر و عرض ۷ متری تکمیل و به روی ترافیک بازشد، اما تعدادی از پل، و سنگ ریزی جاده هنوز تکمیل نشده است و کار روی آن درحال انجام است.

چین با افغانستان در منطقه تیگر من سو در منطقه دره وغجیر پامیر خرد شهرستان واخان با افغانستان بیش از ۷۴ کیلومتر مرز مشترک دارد و این نقطه، پامیر بدخشان افغانستان را با آرومی کاشغر(یارکند) چین، وصل می‌کند. منطقه‌ای که در گذشته کاروان راه ابریشم از این مسیر داخل افغانستان و با پیمودن بلخ و تخارستان از هرات خارج و خاورمیانه را به آسیای جنوبی متصل می‌کرد.

گفته می‌شود که مسئولان محلی بدخشان از گردشگرانی که به نقطه صفر مرزی که در ارتفاع ۴هزارو ۸۴۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، سفر می‌کنند که به این مناطق با خودروهای مناسب سفر کنند و به کارهای اداری مربوط به اداره محلی اهمیت دهند.

در همین حال شماری از گردشگران و شهروندان پامیر کوچک از رهبری طالبان می‌خواهند که این جاده را برای آنان آسفالت و گمرک مرزی را به‌گونه رسمی با جمهوری خلق چین بازگشایی کند تا آنان بتوانند تولیدات داخلی خود را به فروش برسانند.

پیشنهاد:   توافق تازه افغانستان و پاکستان برای تسهیل تجارت

نشست راه ابریشم جدید یا نشست «یک کمربند و یک راه» برای دو روز و با حضور مقامات عالی‌رتبه 100 کشور جهان در پکن به میزبانی و با محوریت چین در روزهای ۱۴ و ۱۵ ماه می ۲۰۱۷ میلادی برگزار شد.

رئیس‌جمهور چین در این نشست از کشورها خواست که حمایت‌گری را رد کنند و روند جهانی شدن را بپذیرند.

در پایان جمعی از رهبران حاضر در این نشست، موافقتنامه راه ابریشم جدید را امضا کردند.

در حوزه ریلی، براساس طرح اولیه راه ابریشم، قرار بود که مسیر خط‌آهن از چین تا آسیای مرکزی، ایران، آذربایجان، گرجستان و از آنجا به سمت روسیه یا ترکیه و در نهایت به اروپا برسد.

اما در دسامبر ۲۰۲۰، نخستین محموله باری قطار ترکیه در مسیر اروپا به آسیا، بدون گذشتن از ایران و با عبور از گرجستان، آذربایجان، دریای خزر (با کشتی) و قزاقستان به شهر شی‌آن چین رسید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28001

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *