پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

توقف صادرات میوه تازه از افغانستان به پاکستان-ایراف

به گزارش ایراف در بیانیه‌ای که از سوی رسانه‌های طالبان منتشر شده آمده است از زمانی که پاکستان تعرفه گمرکی میوه و سبزیجات تازه را افزایش داده بسیاری از تاجران ‌اعلام کردند که این تعرفه، صادرات میوه‌های تازه را برای آنها خیلی گران است.

برخی تجار، مدعی شدند که هر سال که فصل صادرات افغانستان فرا می‌رسد، پاکستان مالیات‌ها را افزایش می‌دهد. این بار مالیات بر میوه‌ها و سبزیجات معاف از مالیات 18 درصد افزایش یافته است.

با این حال، تاجران پاکستانی گفتند که شکی در افزایش مالیات در بودجه اخیر فدرال وجود ندارد، اما از تعلیق تجارت با افغانستان ابراز بی‌اطلاعی کردند.

تجار در ادامه گفتند که چنین اطلاعاتی در مورد توقف تجارت با آنها در میان گذاشته نشده است.

پیش از این نیز اتاق مشترک افغانستان-پاکستان اعلام کرده است که به دلیل افزایش تعرفه های گمرکی پاکستان روی میوه‌های صادراتی افغانستان، این کشور در جستجوی راه دیگر است.

خان‌جان الکوزی رئیس این اتاق گفت که حکومت طالبان باید راه‌های دیگر را تقویت کند تا میزان صادرات میوه تازه و سبزی به کشورهای هند، بنگلادش و روسیه افزایش یابد.

الکوزی افزود: به هر نوعی که ممکن است باید کریدورهای هوایی فعال شود تا بعضی میوه‌ها و سبزی‌های ما که فصل‌شان کوتاه است و در مدت یک ماه تمام می‌شود باید به آن توجه شود.

در کنار این، نزدیک به یک ماه است که شماری از کامیون‌های حامل کالاهای بازرگانی افغانستان در گذرگاه تورخم از سوی پاکستان متوقف شده‌اند.

سالها است که پاکستان به دلایل مختلف باعث توقف کالاهای وارداتی و صادراتی افغانستان در مرزها می‌شود که این کار سبب می شود تا کالاهای صادراتی افغانستان از جمله میوه های تازه صادراتی افغانستان از بین برود.

پیشنهاد:   کاهش سرمایه گذاری مستقیم در پاکستان

تنشֱهای اخیر سیاسی و امنیتی میان پاکستان و حکومت طالبان روی روابط اقتصادی میان دو کشور سایه افکنده، سیستم اقتصادی افغانستان بارها از این کار متاثر شده است و تجار افغان میلیون‌ها دلار ضرر کرده‌اند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29686

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *