دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

پروژه انتقال گاز «تاپی» محور رایزنی طالبان و ترکمنستان-ایراف

به گزارش ایراف؛ امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان درباره پروژه تاپی گفته است که طول کل خط لوله تاپی 1840 کیلومتر است که 214 کیلومتر خط لوله در خاک ترکمنستان احداث شده است.

او در ادامه بیان داشت که خط لوله تاپی پس از تکمیل، ظرفیت انتقال 33 میلیارد متر مکعب گاز در سال را دارد که 5 میلیارد متر مکعب آن در افغانستان و 14 میلیارد متر مکعب باقی مانده در پاکستان و هند مصرف خواهد شد.

متقی گفت: افغانستان در دهه اول 500 میلیون متر مکعب گاز دریافت خواهد کرد. در دهه دوم این عدد یک میلیارد متر مکعب و در دهه سوم سهم افغانستان از گاز به یک و نیم میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت.

سرپرست وزارت خارجه طالبان تاکید کرد: هزینه کل خط لوله تاپی 10 میلیارد دلار برآورد شده است.

متقی خاطرنشان کرد: افغانستان سالانه حدود 450 میلیون دلار آمریکایی به عنوان هزینه ترانزیت دریافت خواهد کرد.

او ادامه داد: هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم در زمینه نگهداری و امنیت در طول ساخت و بهره‌برداری از این خط لوله ایجاد می‌شود.

این مقام طالبان گفت: افغانستان قادر خواهد بود با استفاده از گاز صدها مگاوات برق تولید کند.

سرپرست وزارت خارجه طالبان افزود: تولید برق به تنهایی می‌تواند سالانه صدها میلیون دلار را به بودجه ملی افغانستان جذب کند.

او تاکید کرد: این پروژه می‌تواند برجسته‌ترین و موفق‌ترین نمونه سیاست اقتصاد محور و پیوند اقتصادی افغانستان در منطقه باشد.

امیرخان متقی تصریح کرد: امارت اسلامی طرفدار سیاست متوازن است و با کشورها چنین ارتباطی می‌خواهد که نفع یک کشور به ضرر کشور دیگر تمام نشود و پروژه تاپی یکی از آنهاست.

پیشنهاد:   بررسی شرایط و ظرفیت معادن طلا در 5 ولایت افغانستان

از تاپی چه می‌دانیم؟

خط لوله گازی تاپی (تركمنستان – افغانستان – پاكستان – هند) یك خط لوله ١٠٧٨ مایلی است كه قرار است گاز تركمنستان را به هند ترانزیت كند.

هزینه اجرای این طرح بین 7.5 میلیارد تا ١٠ میلیارد دلار برآورد می شود.

بر اساس طرح اولیه، این خط لوله ظرفیت تحویل ٩٠ میلیون مترمكعب در روز گاز یا ٣٠ میلیارد مترمكعب در سال را دارد.

خط لوله تاپی از میدان گازی دولت آباد تركمنستان آغاز می‌شود و موازی با بزرگراه هرات، از افغانستان به قندهار خواهد رسید و پس از آن در پاكستان از شهر كویته به مولتان هند امتداد می‌یابد.

موانع امنیتی و مالی ساخت خط لوله تاپی
از مهم ترین موانع پیش روی ساخت این خط لوله، رقابت منطقه‌ای و تاریخی هند و پاكستان است، به دلیل اینكه عبور خط لوله تاپی به هند باید از داخل سرزمین پاكستان عبور كند، باعث وابستگی دهلی نو به اسلام آباد می شود، كه باعث نارضایتی مقامات هندی است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33759

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *