جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، پالایشگاه نفتی سانگ نخستین محموله نفت خام افغانستان را با ظرفیت ۲ میلیون تن در سال (۴۰ هزار بشکه در روز) پالایش می‌کند.

اس‌اندپی گلوبل روز دوشنبه به نقل از منابع بلندپایه نزدیک به صنعت نفت ازبکستان گزارش داد که توافقنامه‌ای میان طالبان و ازبکستان امضا شده است.

به گفته این منبع، «نفت خام افغانستان از بندر حیرتان از طریق رودخانه آمودریا و با استفاده از واگن‌های ریلی متعلق به شرکت سانگ به ازبکستان منتقل خواهد شد.»

این منبع افزود که ارسال نفت خام از پیش آغاز شده و مذاکرات شامل توافق بر سر ۱۰۰ هزار تن نفت خام بوده است، هرچند حجم نهایی توافق شده هنوز روشن نیست.

این منبع در ادامه گفته است که ارسال نفت خام از پیش آغاز شده و مذاکرات شامل توافق بر سر ۱۰۰ هزار تن نفت خام بوده است، هرچند حجم نهایی توافق شده هنوز روشن نیست.

افغانستان از مدت‌ها پیش مقادیر کمی نفت در حوضه آمودریا در شمال کشور تولید کرده است. اما توانایی پالایش نفت خام را نداشته و به‌طور عمده به سوخت از کشورهای همسایه مانند ترکمنستان، ایران و اخیراً قرقیزستان وابسته بوده است.

پس از سرنگونی حکومت قبلی تحت حمایت آمریکا در سال ۲۰۲۱، طالبان با ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان و روسیه روابط نزدیکی برقرار کرده‌است.

روسیه نیز بخشی از نیازمندی‌های نفتی افغانستان را تامین می‌کند و شرکت‌های روسی تلاش دارند با دور زدن تحریم‌های غرب فروش نفت خود را افزایش دهند.

پالایشگاه فرغانه تنها پالایشگاه در ازبکستان است که توان فنی پالایش نفت خام افغانستان را دارد و این تاسیسات دوران شوروی به‌طور خاص برای انواع مختلف نفت خام طراحی شده است.

عبدالله عارف‌اوف، نخست‌وزیر ازبکستان، ۲۷ مرداد به کابل رفت و قراردادهایی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار را با طالبان امضا کرد.

دفتر معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان اعلام کرد که ۱۲ تفاهمنامه به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار در زمینه سرمایه‌گذاری و ۲۳ تفاهمنامه به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار در بخش تجاری امضا شده است.

ازبکستان اخیراً اعلام کرده که دیپلمات طالبان را به عنوان کاردار در سفارت افغانستان در تاشکند احتمالاً می‌پذیرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34880

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *