توافق بر افزایش تراز تجاری ایران و افغانستان

به گزارش ایراف، روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت، نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد و از مرز میلک وارد خاک کشورمان شد.

محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان از او در نقطه صفر مرزی در میلک استقبال کرد. بعد دو مقام برای بازدید از دو مکان که امیدوار هستند به پایانه مرزی تبدیل شود، رفتند. پایانه گمشاد هم مرز با فراه در افغانستان و پایانه شاه‌گول هم مرز با نیمروز، مورد توجه دو کشور است و ایران و افغانستان به دنبال توافق بر سر این دو مکان برای تبدیل شدن به پایانه مرزی هستند.

بعد از این بازدید‌ها در فرمانداری شهرستان زهک در زابل نشستی با عنوان امکان سنجی و تسهیل روند همکاری‌های اقتصادی میان ایران و افغانستان برگزار شد. در حقیقت ایران سعی دارد سیستان به محور توسعه روابط تجاری و ترانزیتی بین ایران و افغانستان تبدیل شود.

در این نشست نورالدین عزیزی، وزیر سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت: ما تفاهم و وعده کردیم که تراز تجارت ایران افغانستان را به ۱۰ میلیارد دلار در سال برسانیم. در مقابل مردم دو کشور مسئولیم که این عدد را برسانیم.

وی در ادامه مطرح کرد: ما می‌خواهیم موضوع چابهار صد در صد راه بیافتد. کارهای عملی‌ آن شروع شده است. اجرایی شدن این طرح یک سلسله نیازمندی و شرایط برای دو کشور دارد. اگر روال سابق باشد، دو میلیارد دلاری که تجارت بوده، بالاتر نمی‌رود.

او همچنین در این نشست مشکلات مرزی و ترانزیتی دو کشور که از سوی مقامات مطرح شد را شنید و گفت: ما می‌خواهیم راه چابهار به‌بهره برداری برسد، در این خصوص با استاندار سیستان و بلوچستان و دیگر مسئولین صحبت‌هایی داشتیم. ما امید داریم در آینده نزدیک به کمک دوستان این راه درست شود. من یقین دارم در آینده‌های نزدیک موضوعات به مرحله عمل برسد.

از سوی دیگر محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اقتصاد افغانستان برای جمهوری اسلامی بسیار مهم است و هر آنچه اقتصاد افغانستان قوی شود برای ما نیز مفید خواهد بود.

کرمی در نشست امکان سنجی و تسهیل روند همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان با اشاره به اینکه پیرو سفر معاون نخست وزیر حکومت سرپرست افغانستان به جمهوری اسلامی ایران توافقات خیلی خوبی انجام شده است، عنوان کرد: در راستای اجرایی شدن این توافقات جلسات و پیگیری های خوبی انجام شده است که باید ۲ کشور از توان یکدیگر برای پیشبرد اهدافشان بهره بگیرند.

وی با بیان اینکه توافقات خوبی در خصوص ترانزیت و راه آهن برای انتقال بار به دلیل اهمیت موضوع تجارت انجام گرفته است، گفت: در خصوص روان و تسهیل شدن تجارت حقوق گمرکی و … باید توافقاتی داشته باشیم تا هر ۲ کشور از ظرفیت‌های خوبی که مرز دارد بهره مند شوند.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: تشکیل شرکت های مشترک و سرمایه گذاری های مشترک می‌تواند کمک کند تا ۲ کشور از ظرفیت‌های یکدیگر بهره بگیرند. در سفرهای قبلی نیز توافقاتی صورت گرفته و بخشی از آن نیز انجام شده که نیاز است روند تجارت برای دو طرف تسهیل شود.

در این نشست بر روی مفاد تفاهم‌نامه پیشنهادی توافق شد و قرار شد بعد از رایزنی در پایتخت‌ها به امضا برسد. همچنین مقرر شد با تشکیل کمیته ای متشکل از مسئولان مرتبط دو کشور مباحث مطرح شده به صورت و فنی و کارشناسی شده در جلسات بعدی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد.

این سومین سفر سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به این منطقه است؛ اما تا امروز طبق تفاهم‌نامه‌هایی که گفته شده افغانستان به طور کامل عملی نشده است. بر همین اساس در جلسه روز گذشته بارها اعلام شد که مقامات طالبان باید برای تایید نهایی تفاهم‌نامه به کشورشان بروند و بعد با ایران این تفاهم‌نامه به امضا برسانند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=17131

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها