جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، وزارت خارجه ترکمنستان با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرده که مقام‌های این کشور و طالبان در نشستی در عشق‌آباد چندین قرارداد همکاری اقتصادی امضا کردند.

در خبرنامه آمده است که این قراردادها با هدف اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه انرژی و حمل‌ و نقل امضا شده است.

این در حالی است که هفته گذشته هیات طالبان با همراهی سرپرست وزارت معادن طالبان به ترکمنستان سفر کردند.

همایون افغان؛ سخنگوی وزارت معادن طالبان اعلام کرد که در این سفر درباره پروژه‌های تاپی، تاپ، راه‌آهن و توسعه همکاری‌های دوجانبه گفتگو می‌شود.

در ترکیب هیأت طالبان‌، شماری از مقام‌های وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت خارجه، مالیات، فواید عامه و نیز شرکت برق افغانستان (برشنا) حضور دارند.

این در حالی است که دو هفته پیش طالبان، میزبان وزیرخارجه ترکمنستان در هرات بود. امیرخان متقی؛ وزیر خارجه طالبان برای پذیرایی از وی به هرات رفت و دو طرف درباره آغاز پروژه تاپی و دیگر پروژه‌ها گفتگو کردند.

ترکمنستان از کشورهایی است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان روابط اقتصادی و سیاسی خود با طالبان را تقویت کرده است. این کشور پیشتر کاردار طالبان برای سفارت افغانستان در عشق آباد را نیز به صورت رسمی پذیرفته بود.

طی سه سال گذشته شماری از مقام‌های طالبان که در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار دارند، به کشورهای مختلف سفر کرده‌اند.

هدایت‌الله بدری، سرپرست وزارت معادن و نفت طالبان هم در این فهرست قرار دارد که اکنون اجازه سفر به ترکمنستان را یافته است.

روابط اقتصادی میان طالبان و ترکمنستان به ویژه پس از تصرف دوباره افغانستان توسط طالبان در 2021، به تدریج تقویت شده است. این روابط عمدتاً بر پایه همکاری در زمینه‌های انرژی و حمل‌ونقل استوار است.

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مشترک، پروژه خط لوله گاز طبیعی «تاپی» (Turkmenistan-Afghanistan-Pakistan-India) است. این پروژه که هدف آن انتقال گاز طبیعی از ترکمنستان به پاکستان و هند از طریق افغانستان است، به عنوان یک پروژه استراتژیک برای هر دو طرف اهمیت دارد.

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل از جمله پروژه‌های مرتبط با راه‌آهن و جاده‌ها در دستور کار قرار دارد. این پروژه‌ها به تسهیل تبادل کالا و ارتباطات منطقه‌ای کمک می‌کنند.

در دیدارهای رسمی و امضای قراردادها، دو طرف بر اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه انرژی و حمل‌ونقل تأکید کرده‌اند. این قراردادها شامل توسعه همکاری‌های دوجانبه و اجرای پروژه‌های زیرساختی است.

طی سه سال گذشته، مقام‌های طالبان و ترکمنستان به تبادل سفرهای دیپلماتیک و تجاری پرداخته‌اند که به تقویت روابط اقتصادی کمک کرده است. برای مثال، سفرهای هیأت‌های طالبان به ترکمنستان و پذیرش کاردار طالبان در عشق‌آباد از جمله این فعالیت‌ها است.

روابط اقتصادی میان طالبان و ترکمنستان در زمینه‌هایی نظیر امنیت پروژه‌ها و وضعیت حقوق بشر نیز با چالش‌هایی روبروست. ترکمنستان به دلیل سیاست‌های بی‌طرفانه و نگرانی‌های امنیتی، با احتیاط به روابط خود با طالبان نگاه می‌کند.

در کل، روابط اقتصادی میان طالبان و ترکمنستان به وضوح در حال توسعه و تقویت است، به ویژه در زمینه‌های استراتژیک انرژی و حمل‌ونقل، که برای هر دو طرف اهمیت ویژه‌ای دارد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34124

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *