تمرکز افغانستان بر چابهار

افغانستان کشوری محصور در خشکی است که بندر چابهار ایران را برای دسترسی به بازارهای بین المللی هدف خود قرار داده، تا از پاکستان به عنوان کشوری که در این اواخر روابطش تیره گشته و مسیر اصلی برای تجارتش بوده، چشم‌پوشی کند.

به گزارش ایراف به نقل از عرب نیوز، حکومت سرپرست افغانستان در کابل در اواخر فوریه از سرمایه گذاری 35 میلیون دلاری در بندر چابهار ایران خبر داد که نزدیک ترین نقطه دسترسی افغانستان به اقیانوس هند خواهد بود.

عبدالسلام جواد آخوندزاده، سخنگوی وزارت صنایع و تجارت حکومت سرپرست افغانستان در این رابطه اظهار داشته است: بندر چابهار یک نقطه حیاتی در بخش تجارت و روابط ایران و افغانستان است و نقش مهمی در توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین دو کشور همسایه خواهد داشت.

وی عنوان کرد که افغانستان می تواند از بندر چابهار برای صادرات محصولات کشاورزی، مواد غذایی، مواد خام صنعتی و صادرات و واردات کالا از کشورهای منطقه و فرامنطقه استفاده کند.

استفاده از این بندر می تواند صنعت حمل و نقل را در افغانستان توسعه دهد. این امر شامل توسعه زیرساخت های حمل و نقل، افزایش کارآیی و کیفیت خدمات حمل و نقل و افزایش توانایی ترانزیت کالا به کشورهای دیگر می باشد. همچنین استفاده از بندر چابهار می تواند به جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی در صنایع مختلف کمک فراوانی کند.

علاقه حکومت سرپرست به چابهار در بحبوحه تنش با مقامات پاکستانی است. افغانستان، پاکستان را متهم کرده است که از بندر کراچی به عنوان یک اهرم سیاسی علیه افغانستان استفاده می کند. تغییر مسیر تجاری از بندر کراچی به چابهار به این معنی است که ایران به شریک نخست افغانستان در زمینه اقتصادی بدل خواهد شد.

در این رابطه مطالعه چابهار  امن ترین و  ارزان ترین بندر برای تجار افغانستان پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=9969

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها