تقویت همکاری تجاری محور دیدار وزیر صنعت طالبان و سفیر قزاقستان در کابل

به گزارش ایراف؛ وزارت صنعت و تجارت طالبان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از دیدار نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان با با آقای علیم خان یسین گیلدییف، سفیر کشور قزاقستان در کابل خبرداد.

در این دیدار دو طرف با تأکید به روابط و دادوستد تجاری میان دو کشور، پیرامون از سرگیری پروازهای مستقیم هوایی میان افغانستان و قزاقستان و گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور گفت‌وگو کردند.

نورالدین عزیزی در این دیدار گفت: ما برنامه‌ها و پروژه‌های بزرگ اقتصادی داریم ‏که باید روی آن متحد و هماهنگ کار صورت گیرد، سفیر کشور قزاقستان هم اعلام موافت کرد.

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان روز 14 خردادماه در دیدار با روسای اتاق‌های مجالس کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) گفت: آستانه به منظور توسعه همکاری اقتصادی با افغانستان، طالبان را از فهرست گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی خارج کرده است.

توکایف خاطرنشان کرد: قزاقستان با توجه به اهمیت توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی با افغانستان مدرن و درک اینکه این حکومت یک عنصر بلندمدت است و در این جایگاه باقی خواهد ماند، طالبان را از لیست تروریستی حذف کرد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست حذف نام طالبان از فهرست سیاه قزاقستان، بر اساس درک واقعیت از سوی این کشور عنوان کرد.

به گفته رئیس جمهوری قزاقستان، یکی از وظایف استراتژیک در مرحله کنونی، مشارکت فعال افغانستان در روابط بین منطقه ای است.

فعالیت گروه طالبان در سال‌های ۱۹۸۶-۱۹۸۷ آغاز شد و در بسیاری از کشورهای جهان به‌عنوان یک سازمان تروریستی ممنوعه شناخته شده است.

این گروه از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بر افغانستان حکومت کردند و در سال ۲۰۲۱ پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور به قدرت بازگشت.

این درحالی است که کشورهای آسیای مرکزی بارها نگرانی خود را در رابطه با تهدیدات امنیتی از افغانستان ابراز کرده‌اند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26581

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها