پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

تاکید مقامات چینی بر ایمنی آثار باستانی در جریان استخراج از معدن مس عینک

به گزارش ایراف؛ حافظ ضیا احمد تکل، سخنگوی وزارت خارجه طالبان با انتشار پستی در ایکس نوشته است که معاون وزارت فرهنگ و گردشگری چین و رییس عمومی اداره میراث فرهنگی چین امروز با امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان دیدار و گفتگو کرد.

در این نشست در مورد تبادل فرهنگی افغانستان و چین، حفاظت از آثار باستانی در منطقه مس عینک و آموزش ظرفیت‌های انسانی در زمینه‌های مختلف فنی برای دولت افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه طالبان در این نشست ابراز امیدواری کرد که استخراج و فرآوری معادن مس در منطقه مس عینک با تضمین ایمنی آثار باستانی به زودی آغاز شود.

متقی کریدور واخان بین افغانستان و چین را در ارتباط میان دو کشور مهم خواند و افزود که بازسازی این دهلیز یکی از اولویت‌های حکومت افغانستان است.

معاون فرهنگی و گردشگری چین روابط دوجانبه افغانستان و چین را مثبت توصیف کرد و از سفر به افغانستان و بازدید از برخی مناطق فرهنگی ابراز خوشحالی کرد.

او با اشاره به اینکه همکاری فرهنگی دو کشور باعث افزایش همکاری در بخش‌های دیگر خواهد شد، گفت: معدن مس عینک نمونه‌ای از تبادل فرهنگی و تفاهم بین دو کشور است.

او تاکید کرد که باید روند استخراج طوری باشد که ایمنی آثار باستانی نیز تضمین شود.

پروژه مس عینک یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های استخراج معدن در افغانستان است که در منطقه عینک، واقع در استان لوگر قرار دارد. این پروژه در اوایل دهه ۲۰۰۰ کشف و به‌طور رسمی به سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی معرفی شد. این معدن از نظر ذخایر مس و سایر مواد معدنی، به‌ویژه مس، بسیار غنی است و به همین دلیل اهمیت اقتصادی زیادی دارد.

پیشنهاد:   بهره‌برداری ترانزیتی افغانستان از بندر چابهار

پروژه مس عینک به‌طور عمده توسط شرکت‌های چینی، از جمله شرکت MCC (China Metallurgical Group Corporation) مدیریت می‌شود. این پروژه به‌عنوان یکی از پروژه‌های کلیدی در توسعه صنعت معدنی افغانستان و افزایش ظرفیت تولید مواد معدنی در کشور به شمار می‌آید.

مراحل اولیه پروژه با چالش‌هایی مواجه بود، از جمله مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی و همچنین عدم ثبات سیاسی در منطقه. با این حال، تلاش‌های زیادی برای رفع این مشکلات و پیشبرد پروژه انجام شده است.

افتتاح رسمی پروژه مس عینک، که به تازگی صورت گرفته است، گام مهمی در مسیر توسعه این پروژه و تحقق اهداف اقتصادی و صنعتی افغانستان به شمار می‌آید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30396

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *