پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

نگرانی ترکمنستان از تاخیر در خط لوله تاپی

بربنیاد گزارش ها سفیر ترکمنستان نسبت به تاخیر در اجرای پروژه خط لوله گاز ترکمنستان – افغانستان – پاکستان – هند (TAPI) ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش ایراف، ترکمنستان و سایسفیر ترکمنستان نسبت به تاخیر در اجرای پروژه خط لوله گاز ترکمنستان – افغانستان – پاکستان – هند (TAPI) ابراز نگرانی کرده استر کشورهای شرکت کننده از جمله افغانستان، پاکستان و هند در گذشته یک قرارداد تجاری مربوط به خرید و فروش گاز را چندین دهه قبل امضا کرده اند. با این حال، از آن زمان تاکنون، هیچ پیشرفتی در طرح این انرژی حیاتی، به‌ویژه برای پاکستان که مرتب با کمبود گاز مواجه است، وجود نداشته است، علی‌رغم تضمین‌هایی که از سوی حاکمان کنونی افغانستان داده شده است که آنها از این پروژه حمایت کامل خواهند کرد.

این در حالی است که کشورهای آسیای مرکزی از مدت ها قبل، برق افغانستان را تامین می کنند، تاکنون حکومت سرپرست افغانستان به هیچ یک از این تاسیسات حمله نکرده اند.

مصدق ملک، وزیر نفت دولت فدرال پاکستان در دیدار با عطا جان مولاموف، سفیر ترکمنستان در این کشور تاکید کرد که پاکستان بر تعهد خود برای پیشبرد پروژه تاپی ثابت قدم است. وزیر نفت از حمایت سفیر قدردانی کرده و متعهد شد که همکاری بین دو کشور را حفظ کند.

او تاپی را یک پروژه شاخص خواند و گفت که پاکستان متعهد به تکمیل کار روی خط لوله است. قابل ذکر است، در طول دوره قبلی وی، این پروژه شاهد فعالیت های بی سابقه ای بود که منجر به پیشرفت قابل توجه و نتایج ملموس شد.

پیشنهاد:   برگزاری اولین دور مذاکرات میان افغانستان و ترکمنستان درباره مسایل مالیاتی و تجاری

با نگاهی به آینده، او وعده سپرد که پروژه را پیش ببرد. سفیر ترکمنستان به وزیر نفت پاکستان اظهار داشت که قرار است در سال جاری جلسات کمیسیون بین دولتی و کارگروه برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: «تاپی یک پروژه برد-برد برای همه طرف‌ها است» و از پاکستان دعوت نمود تا در مجمع انرژی که به میزبانی ترکمنستان در پاریس برگزار می‌شود، شرکت کند.

پیشنهاد می شود: افزایش ۵۰ درصدی صادرات گاز مایع ایران به افغانستان از مرز دوغارون

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=11434

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *