جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، تاجران افغانستانی می‌گویند که پاکستان بیش‌تر وقت‌ها، تعرفه‌های گمرکی را بر صادرات افغانستان زیاد می‌کند و این کار، زیان‌های مالی بسیاری برای آنها دارد.

رئیس صنعت و تجارت زابل افغانستان نیز گفته که وزارت صنعت و تجارت طالبان، با کشورهای مختلف جهان قراردادهای داد و ستد را امضاء کرده و براساس آن، بازرگانان افغان به جای کشورهای همسایه، از سهولت‌های بیش‌تر در زمینه تجارت با کشورهای دیگر جهان نیز برخوردار خواهند شد.

نذیر احمد حمزه، رییس صنعت و تجارت زابل افغانستان گفت: ما با چهار تا پنج کشور قرارداد داریم. این کشورهای وعده داده‌اند که از محصولات صادراتی ما تعرفه آن را نمی‌گیرند.

پاکستان و هند نزدیک‌ترین بازارهای میوه‌های ‌خشک به ولایت‌های جنوبی افغانستان هستند که سالانه صدها تُن میوه‌خشک، از این مسیر به بازارهای جهانی می‌رسد.

تنش‌های بین پاکستان و طالبان عمدتاً به دلیل مسائل سیاسی و امنیتی است. اما بر مسائل اقتصادی نیز سایه افکنده است.

تجار افغان به دلیل تنش‌های بین طالبان و پاکستان با مشکلات متعددی مواجه هستند. تنش‌ها منجر به بسته شدن یا محدود شدن مسیرهای تجاری و مرزی می‌شود که بر واردات و صادرات کالاها تاثیر منفی می‌گذارد.

از سوی دیگر مشکلات در حمل و نقل و تجارت می‌تواند به افزایش هزینه‌های انتقال کالاها و نرخ‌های حمل و نقل منجر شود.

مشکلات سیاسی می‌تواند به بروز محدودیت‌های تجاری و تعرفه‌های بالا منجر شود که بر تجار افغان تاثیر می‌گذارد.

این مشکلات می‌توانند به کاهش فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در افغانستان منجر شوند و بر رفاه اقتصادی این کشور تأثیر بگذارند.

پیشنهاد:   فعالیت مرز «ماهیرود» شبانه‌روزی می‌شود

از سوی دیگر تجار افغان به دنبال بازارها و راه‌های جدید تجاری هستند که بندر چابهار یکی از گزینه‌های اصلی طالبان برای تجارت با جهان محسوب می‌شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32262

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *