تاجران افغانستان از طالبان خواستند تعرفه گمرکی را کاهش دهند-ایراف

به گزارش ایراف؛ این بازرگانان با ابراز خرسندی از اقدام ازبکستان مبنی بر کاهش ۵۰درصدی تعرفه‌‌ حمل‌ونقل ریلی، گفتند که این گام می‌تواند بر گسترش روابط بازرگانی میان دو کشور و فراهم‌سازی زمینه‌ مناسب برای افزایش واردات و صادرات بینجامد.

مصطفا مهمند؛ بازرگان در بلخ، کاهش تعرفه از سوی ازبکستان را حمایت از بازرگانان افغان می‌دانند و از حکومت سرپرست افغانستان می‌خواهد که تعرفه‌های گمرکی در راستای صادرات را کاهش دهد.

این بازرگان با تاکید بر ایجاد سهولت‌های بیشتر از سوی حکومت سرپرست تأکید کردند: تاجر برای انتقالات اموال خود نیاز به خط آهن دارد؛ چون هزینه‌ کم‌تر را متقبل می‌شود. از دولت سرپرست افغانستان می‌خواهیم که بیش‌تر از این تاجران را پشتیبانی و تشویق کند تا بیش‌تر سرمایه‌گذاری کنند.

در همین حال، مسئولان خط آهن شهر تِرمِذ ازبکستان، از کاهش ۵۰درصدی هزینه انتقالات اموال بازرگانی از مسیر خط آهن این کشور خبر می‌دهند.

فرهاد، مسئول خط آهن شهر ترمذ در این باره به سلام‌وطندار گفت: محموله‌هایی که از طریق پل دوستی وارد می‌شد، در برابر هر واگن که چهل تُن وزن داشت، ۲۰۰ دلار و در بدل واگن بیست تُنی، ۱۰۰ دلار گرفته می‌شده است؛ اما اکنون این هزینه‌ها وجود ندارد.

با این حال، مسئولان خط آهن بلخ، می‌گویند که برای ادامه‌ی دادوستد بازرگانی به طور منظم میان کشورهای منطقه، آنان نیز در تلاش ایجاد سهولت‌های بیش‌تر به بازرگانان افغان‌ هستند.

کاهش تعرفه‌ در بخش حمل‌ونقل کالا‌‌های بازرگانی توسط ازبکستان، استقبال مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان را نیز به‌ هم‌راه داشته است.

مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، گفته‌‌اند که این گام می‌تواند در کنار بهبود روند صادرات و واردات افغانستان و رونق تجارت، اتکای افغانستان به مسیرهای مشخص ترانزیتی در منطقه را نیز کاهش دهد.

در همین حال، پیش از این نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت گفته تا یک ماه آینده نمایشگاهی در ازبکستان برگزار خواهد شد که در آن حدود ۲۵۰ تاجر افغان شرکت خواهند کرد.

دولت سرپرست افغانستان به دنبال گسترش روابط تجاری با کشورهای همسایه افغانستان است. در ماه‌های اخیر نیز شاهد رفت و آمدهای دیپلماتیک فراوانی از جمله ازبک‌ها به افغانستان بودیم.

به گزارش وزارت صنعت و تجارت طالبان سال گذشته به ارزش ۲۸۱ میلیون دلار میان افغانستان و ازبکستان داد و ستد انجام شده است.

پیشنهاد می شود: ساعت کاری مرز ماهیرود افزایش یافت

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22518

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها