جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در حاشیه نشست «اتحاد فرهنگ‌ها» در شهر سنت‌پترزبورگ، با وزیر فرهنگ ازبکستان دیدار و با اشاره به مشترکات دو کشور در زمینه‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی، روی گسترش صنعت گردشگری میان دو کشور با همتای ازبکستانی خود گفتگو کرده است.

دفتر مطبوعاتی وزارت اطلاعت و فرهنگ طالبان از دیدار خیرالله خیرخواه، سرپرست این وزارتخانه در حاشیه نشست «اتحاد فرهنگ‌ها» در شهر سنت‌پترزبورگ روسیه با آزادبیک اوف، وزیر فرهنگ ازبکستان خبر داده است.

به گفته این وزارتخانه، وی در این دیدار با اشاره به مشترکات دو کشور در زمینه‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی، بر گسترش صنعت گردشگری میان افغانستان و ازبکستان تأکید کرده و برگزاری نمایشگاه‌ها در کابل و تاشکند را برای معرفی فرهنگ‌های دو کشور مفید خوانده است.

از سوی دیگر، وزیر فرهنگ ازبکستان با یادآوری از نقش صنعت گردشگری در تقویت روابط دو کشور گفته، در حال حاضر بهترین فرصت برای گسترش روابط فرهنگی افغانستان و ازبکستان فراهم است.

این در حالی است که طی دو سال اخیر نمایشگاه‌های متعدد کالاهای تجاری کشور ازبکستان در افغانستان برگزار شده است.

روابط طالبان و ازبکستان در سال‌های اخیر به ویژه پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، به شکل قابل توجهی گسترش یافته است.

ازبکستان به عنوان یکی از همسایگان شمالی افغانستان، رویکردی عملی و محتاطانه نسبت به طالبان اتخاذ کرده است. این روابط بیشتر بر پایه مسائل اقتصادی، تجاری و فرهنگی شکل گرفته و ازبکستان تلاش دارد تا با همکاری نزدیک با طالبان، ثبات منطقه‌ای و منافع اقتصادی خود را تقویت کند.

ازبکستان یکی از کشورهای کلیدی در تامین کالاهای اساسی به افغانستان است. در دو سال اخیر، نمایشگاه‌های تجاری متعددی از سوی شرکت‌های ازبکی در افغانستان برگزار شده و تجارت بین دو کشور افزایش یافته است.

افغانستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود می‌تواند به عنوان یک مسیر ترانزیتی مهم برای کالاهای ازبکستان به بازارهای جنوب آسیا و خاورمیانه عمل کند. ازبکستان در تلاش است تا از زیرساخت‌های حمل‌ونقل افغانستان به منظور گسترش مسیرهای تجاری خود استفاده کند.

در دیدارهای اخیر میان مقامات طالبان و ازبکستان، بر گسترش همکاری‌های فرهنگی، مذهبی و تاریخی تاکید شده است. این شامل برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و توسعه صنعت گردشگری میان دو کشور می‌شود.

ازبکستان به دنبال حفظ ثبات در افغانستان است، چرا که بی‌ثباتی در افغانستان می‌تواند تأثیر مستقیمی بر امنیت و اقتصاد منطقه‌ای، از جمله ازبکستان، داشته باشد. از این رو، ازبکستان از همکاری با طالبان در زمینه‌های مختلف حمایت می‌کند.

به طور کلی، ازبکستان با اتخاذ رویکردی دیپلماتیک سعی دارد منافع اقتصادی، تجاری و امنیتی خود را در همکاری با طالبان تضمین کند، در حالی که به ثبات و امنیت منطقه نیز توجه دارد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35213

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *