پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

حقانی از تامین امنیت پروژه‌های چین در افغانستان اطمینان داد

سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور طالبان در دیدار با ژائو شینگ، سفیر چین در کابل به او درباره تامین امنیت پروژه های چینی در افغانستان اطمینان داد.

به گزارش ایراف، سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور طالبان امروز یکشنبه ۷ مرداد با ژائو شینگ، سفیر چین در کابل دیدار کرد.

سرپرست وزارت کشور طالبان در این دیدار تامین امنیت پروژه های اقتصادی چین در این کشور را از اولویت های این وزارتخانه دانست.

حقانی ضمن استقبال از پیشرفت پروژه های چینی در افغانستان به این دیپلمات چینی از همکاری بیشتر اطمینان داد.

این در حالی است که سفیر چین نیز در این دیدار به پیشرفت روابط اقتصادی دو کشور از جمله آغاز کار معدن مس عینک اشاره کرد. آنها همچنین در مورد توسعه روابط دوجانبه، ثبات و امنیت بحث و گفتگو کردند.

گفتنی است که طالبان در شرایطی به چین برای انجام پروژه های اقتصادی این کشور در افغانستان از لحاظ امنیتی اطمینان می دهد که از سوی پاکستان به حمایت از عوامل حمله به مهندسان چینی در ماه مارس متهم می‌شود. 

در همین حال، این اظهارات در حالی مطرح می شود که این سوال خلق می شود که چرا پروژه های چینی در پاکستان تحت الشعاع امنیت قرار گرفته اند. به طوری که پاکستان برای حل معضل امنیت پروژه های چینی و در پاسخ به نگرانی های این کشور عملیات امنیتی «عزم استحکام» را راه انداخته است و تهدید به حمله بر پایگاه های« تی تی پی» در خاک افغانستان کرده است.

چین از جمله کشورهایی است که با خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان با تقویت روابط اقتصادی خود با دولت طالبان می‌خواهد نفوذ خود را در این کشور گسترش دهد. 

پیشنهاد:   پاسداشت مزیت‌های ژئوپلیتیک ایران

در واقع، با ثبیت قدرت طالبان این چین است که در حال ایجاد روابط با طالبان است تا ضمن تقویت روابط اقتصادی نگرانی های امنیتی خود را از طریق دخیل کردن طالبان در پروژه‌های عظیم اقتصادی مرتفع کند. این کنشگری باعث شده است که چین به فعال ترین قدرت خارجی در افغانستان تبدیل شود.

این کشور در پوشش روابط اقتصادی به دنبال تامین امنیت نیز است. برای رهبری حزب کمونیست نظم و امنیت در افغانستان فارغ از نوع حکومتی که در آن قرار دارد، مهم است.

بنابراین، روابط این دو کشور به طور پیوسته افزایش یافته و به دینامیسم پیچیده ای از عملگرایی سیاسی و بهره‌وری از فرصت های به وجود آمده پس از خروج آمریکا تبدیل شده  است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30662

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *