پنج‌شنبه 12 میزان 1403 برابر با Thursday, 3 October , 2024

تازه‌ترین‌ها:

تاثیر مشکلات کرزی بر تجارت با افغانستان

به گزارش ایراف، تاجران و کشاورزان افغانستانی به دلیل مشکلات مرزی میان افغانستان و پاکستان میلیون‌ها دلار زیان دیده‌اند. آنها می‌گویند که هر ساله با رسیدن فصل میوه و محصولات، این تنش‌ها به میان آمده و زیان آن را تنها تاجران و کشاورزان به دوش می‌کشند.

در جریان امسال، این چندمین باری است که گذرگاه‌ها میان افغانستان و پاکستان مسدود می‌شود که اکثر این گذرگاه‌ها، از جمله گذرگاه تورخم، به دلیل تنش‌ها میان نظامیان دو کشور مسدود شده است.

شماری از تاجران و کشاورزان با بیان اینکه تنها در جریان امسال میلیون‌ها دلار متضرر شده‌اند، از کابل و اسلام‌آباد خواهان حل تنش‌ها و مشکلات مرزی شده‌اند. آنان می‌گویند که هر بار که تنش‌ها بوجود آمده، این مسیرها روزها و هفته‌ها به روی رفت و آمد وسایل نقلیه، مسافران و بیماران مسدود بوده است.

تاجران افغانستانی می‌گویند که در فصل میوه و سبزیجات، سالانه هزاران تن میوه و سبزیجات افغانستان در این زمان به پاکستان و از طریق آن به بازارهای کشورهای دیگر صادر می‌شد، اما در سال جاری بیش از یک و نیم ماه می‌شود که این مسیر به روی رفت و آمد خودروها مسدود شده و زیان‌های زیادی به آنها وارد شده است.

برخی از این تاجران که طی روزهای گذشته مقداری از انگور را از ولایت‌های شمال افغانستان خریداری و به پاکستان انتقال می‌دادند، می‌گویند که هر کریت (صندوق) انگور را 400 افغانی خریداری کرده بودند، اما پس از چند روز توقف در مرز افغانستان و پاکستان، دوباره مجبور شده‌اند به شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار، انتقال داده و هر کدام آن را از 20 تا 50 افغانی به فروش رسانده و مقدار زیادی از آن نیز فرسوده شده و زیان‌های زیادی را متحمل شده‌اند.

تاجران افغانستانی می‌افزایند که این وضعیت بر بازار و فروش کالاهای هردو کشور ضرر وارد می‌کند و از کابل و اسلام‌آباد خواسته‌اند تا هرچه زودتر این تنش‌ها را حل نمایند.

پیشنهاد:   پاکستان ۳۰۰ کامیون حامل میوه و سبزیجات بازرگانان افغان را متوقف کرد

آنان با اشاره به سابقه‌ی تنش‌ها و مشکلات مرزی میان دو کشور می‌گویند که باید تلاش شود تا این روند سیاسی نگردد و دولت‌ها باید اقتصاد را از سیاست جدا کنند تا مردم، به ویژه تاجران و کشاورزان، ضرر نبینند.

تاجران افغانستانی خواهان راه جایگزین پاکستان هستند و بارها گفته‌اند که دولت افغانستان باید روابط اقتصادی و تجارتی‌اش را نسبت به پاکستان با کشورهای دیگر بهبود بخشد تا دیگر شاهد زیان و مشکلات نباشند.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز می‌گوید که این تنش‌ها و مشکلات باعث شده تا تاجران، کشاورزان و باغداران همه‌ساله، به خصوص سال جاری، زیان‌های زیادی را متحمل شوند.

«خانجان الکوزی»، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، می‌گوید که حدود بیش از یک ماه می‌شود که مرزها میان افغانستان و پاکستان بسته است و علت آن درگیری مسلحانه میان نیروهای امنیتی دو کشور بوده است. در بسیاری موارد، پاکستان نیز به دلیل اینکه رانندگان افغانستانی کارت (پی‌ای‌دی) ندارند، کامیون‌های آنها از سوی نیروهای پاکستانی متوقف می‌شود.

الکوزی گفت: «پاکستان تجارت را خراب می‌کند و این وضعیت به هردو کشور ضرر می‌رساند.» روزانه صدها خودرو دو طرف مرز منتظر می‌مانند و این مشکل تکراری بوده و یک روزه نیست.

الکوزی تأکید می‌کند که دو کشور باید راه بنیادی را پیدا کرده و تلاش کنند تا اقتصاد را از سیاست جدا کنند و مطابق اصول بین‌المللی باید تجارت ما عیار شود. هر باری که تنش‌ها ایجاد می‌شود، باید روی تجارت تأثیر نگذارد.

الکوزی نیز افزود که هر روز تقریباً صد هزار دلار به بخش تجارت خصوصی افغانستان ضرر وارد می‌شود و هر تاجر میلیون‌ها دلار تاکنون متضرر گردیده است.

پیشنهاد:   بی‌ثباتی در مرزهای افغانستان؛ ۱۴۰۰ پاسگاه ارتش پاکستان در برابر ۲۰۰ پاسگاه طالبان

اتاق مشترک پاکستان-افغانستان نیز اعلام کرد که به دلیل مشکلات و تنش‌های مرزی میان دو کشور، روند واردات و صادرات در جریان سال جاری میلادی میان دو کشور کاهش یافته است. مسئولان این اتاق با نگرانی به رسانه‌ها گفته‌اند که اگر این وضعیت بهبود نیابد، دو کشور به شدت متضرر خواهند شد.

مسوولان اتاق مشترک افغانستان-پاکستان بیان می‌کنند که بارها نمایندگان دو کشور نشست‌هایی را به هدف حل این تنش‌ها برگزار کرده‌اند، اما هنوز موفق به حل آن نشده‌اند.

از سوی دیگر، کارشناسان اقتصادی با اشاره به پیامدهای منفی تنش‌ها و مشکلات مرزی میان افغانستان و پاکستان می‌گویند که این دو کشور به دلیل نزدیکی و داشتن راه‌های مواصلاتی از طریق زمین، هوا و آب می‌توانند روابط تجارتی و اقتصادی خوبی با یکدیگر داشته باشند.

به باور آنها، با گسترش این روابط، کابل و اسلام‌آباد خواهند توانست در درازمدت تعاملات اقتصادی و تجاری خود با کشورهای منطقه و جهان را نیز از این طریق گسترش داده و جایگاه خوبی را در بازارهای بین‌المللی پیدا کنند.

آنها همچنین به پاکستان هشدار می‌دهند که در صورت تداوم این وضعیت و وارد شدن زیان‌های مداوم مالی به بازرگانان، سرمایه‌گذاران و کشاورزان افغانستانی، تاجران افغا مجبور خواهد شد تا روابط خود را با کشورهای دیگر، از جمله چین و جمهوری اسلامی ایران، گسترش دهد.

افغانستان با پاکستان تقریباً پنج مسیر اصلی و فرعی دارد که به گفته‌ی تاجران، روزانه صدها کامیون باربری و مسافربری از افغانستان وارد پاکستان می‌شود و میوه، سبزیجات و سایر کالاهای تجاری را از افغانستان به پاکستان و از آن طریق به بازارهای کشورهای دیگر صادر می‌کنند و به همین‌گونه پاکستان نیز روزانه تقریباً به همین میزان کالاهایش را وارد افغانستان می‌کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36444

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *