پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

پای چینی‌ها به پروژه‌های برقی افغانستان باز شد

به گزارش ایراف، عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت آب و انرژی در نشست هماهنگی با مسئولان شرکت «Yellow River» چین، در مورد پیشرفت سرمایه گذاری در پروژه تولید برق 300 مگاواتی از منابع گازی در شبرغان بحث و تبادل نظر کرد.

همچنین در این جلسه ایده‌هایی در مورد سرعت سرمایه‌گذاری و شروع کار عملی مطرح شد. 

وزیر آب و انرژی طالبان با اشاره به ارزش این پروژه به مسئولان این شرکت در همکاری این وزارتخانه در تسریع در امور عملی اطمینان داد و تاکید کرد که با وزارت معادن و نفت طالبان هماهنگی‌های لازم صورت گیرد و به زودی کار عملی پروژه آغاز شود.

این پروژه اولین حضور چینی‌ها در افغانستان نیست و آخرین هم نخواهد بود. چینی‌ها در قبال رابطه با طالبان وارد یک ریسک بزرگ شده‌اند. این ریسک با قدم‌های اقتصادی نمود پیدا کرده و در نهایت اهداف سیاسی را دنبال می‌کند.

پس از به قدرت رسیدن طالبان، چین ریسک تعامل با آنها را پذیرفت و به عنوان اولین کشور، استوارنامه سفیر طالبان را دریافت کرد و همچنین سفیر رسمی خود را به افغانستان اعزام کرد.

در واقع باید گفت که چین به دنبال حضور جدی در افغانستان است؛ اما این حضور با مشکلاتی همراه خواهد بود. آنها اهداف اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود را اولویت قرار می‌دهند.

در حقیقت باید گفت که تهدیدهایی جلوی روی چینی‌ها در صورت حضور در افغانستان قرار دارد. همکاری اقتصادی چین با افغانستان همزمان رنگ و بوی امنیتی و سیاسی دارد. 

با این حال به نظر می‎رسد چینی‌ها هنوز از روند طالبان مطمئن نیستند و از روش آزمون و خطا در روابط خود با طالبان استفاده می‎کنند و سعی دارند تا مشخص شدن ثبات در افغانستان آهسته حرکت کنند.

پیشنهاد:   ملا برادر در نمایشگاه افغان - قزاق: فرصت گسترش روابط اقتصادی با همسایگان فراهم شده است

پیشنهاد می شود: ارتباط چین و افغانستان در میانه چالش ها و فرصت ها

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30128

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *