سه‌شنبه 27 سنبله 1403 برابر با Tuesday, 17 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، حسن نوری‌زاده مشکلات زیرساختی و ناهماهنگی طالبان را دلیل تاخیر بازگشت این کامیون‌ها عنوان کرد.

خبرگزاری صدا و سیما روز یکشنبه گزارش داد که رانندگان ایرانی به دلیل مشکلات زیرساختی در حمل و نقل از سوی طالبان، تمایلی به ورود به خاک افغانستان ندارند.

به گزارش این رسانه رانندگان محلی در تایباد، به عنوان رانندگان واسطه، کامیون‌ها را از مرز اسلام‌قلعه منتقل می‌کنند.

حسن نوری‌زاده گفت: پایبند نبودن طرف افغانستانی به تامین زیرساخت‌های حمل و نقلی و دیگر تعهدات مورد توافق دو کشور و ناهماهنگی شرکت‌های حمل و نقل در به کارگیری راننده واسطه، موجب توقف چند روزه لاری‌ها در گمرک اسلام‌قلعه می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت مقام‌های مسئول باید شرکت‌های حمل و نقل کالا را به رعایت شیوه‌نامه‌های قانونی در تردد مرزی ملزم کنند.

او تاکید کرد که مشکلات اخیر که به دلیل رفتارهای غیرحرفه‌ای رانندگان و مشکلات صنفی رخ داده است، باید از سوی مسئولان حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی، حل شود.

فرماندار شهرستان تایباد ایران سه روز پیش گفت که ۷۰۰ کامیون این کشور با اعمال محدودیت از سوی طالبان برای خروج ماشین‌های باربری، در هرات و اسلام‌قلعه متوقف شده‌اند. طالبان در این مورد اظهار نظر نکرده است.

گذرگاه مرزی اسلام‌قلعه-دوغارون میان ایران و افغانستان یکی از کلیدی‌ترین مرزهای تجارتی افغانستان و ایران است.

البته چندی قبل مهدی شیردل، فرماندار تایباد در مصاحبه با ایرنا گفت: ۷۰۰ دستگاه ناوگان حمل و نقل صادراتی و ترانزیتی ایرانی در گمرک های هرات و اسلام قلعه افغانستان متوقف است و مالکان و رانندگان آنها منتظرند تا در صورت همکاری طرف افغانستانی این ناوگان را از طریق مرز دوغارون وارد جمهوری اسلامی ایران کنند.

شیردل اظهار کرد: این محدویت باعث گلایه صنف بزرگ کامیون داران ایرانی شده و مسوولان افغانستانی تاکنون هیچ گونه اقدامی برای حل این مساله نکرده اند.

وی با اشاره به این که ورود و خروج ناوگان حمل و نقل افغان بین ۲ گمرک اسلام قلعه افغانستان و دوغارون ایران بدون هیچ گونه محدودیتی در حال انجام است ادامه داد: طرف افغانستانی با اجرای این طرح به دنبال افزایش فعالیت ناوگان حمل و نقل کشور خود است.

فرماندار تایباد گفت: در راستای حل مشکلات حمل و نقل، با حضور فعالان اقتصادی ایران و افغانستان و دستگاههای متولی نشست های متعددی در گمرک مرزی دوغارون برگزار شده است که یکی از مفاد آن حذف توقف اجباری کامیونهای ایرانی در کشور افغانستان بوده اما تاکنون هیچ اقدامی از سوی مسوولان افغانستانی انجام نشده است.

شیردل افزود: مسوولان گمرک هرات و اسلام قلعه با هدف کمک به رفت و آمد بیشتر ناوگان خود اولویت خروج ناوگان صادراتی و ترانزیتی از سمت مرز اسلام قلعه افغانستان به مرز دوغارون را در طول روز با کامیونهای افغانستانی قرار داده اند.

وی اضافه کرد: نبود زیرساختهای لازم در حوزه حمل و نقل افغانستان، به ویژه کمبود امکانات رفاهی در گمرک اسلام قلعه برای رانندگان ایرانی، برخورد ناشایست با آنان، رها کردن کامیون در پارکینگهای غیراستاندارد این کشور، احتمال وقوع برخی از حوادث احتمالی و به پایان رسیدن اعتبار ویزای آنها از دیگر مشکلاتی است که توقف طولانی کامیونهای ایرانی این مشکلات را دوچندان کرده و رغبت این قشر زحمتکش برای ادامه فعالیت خود در این بخش را کاهش یافته است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34735

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *