پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

بازدید سرپرست وزارت معادن طالبان از چند معدن بامیان

به گزارش ایراف؛ وزارت معادن و نفت طالبان با انتشار این خبر در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که هدایت‌الله بدری، سرپرست وزارت معادن و نفت با سفر به شهرستان یکاولنگ ولایت بامیان از معدن «سرب و روی» بازدید کرده است.

او ‏همچنین به معدن آهن سیاه دره شهرستان یکاولنگ رفت و از روند کار بازدید کرد.

معدن حاجیگک بامیان بزرگترین معدن آهن منطقه

معدن بزرگ آهن حاجی‌گک در ارتفاعات کوه‌های بابا در منطقه حاجی‌گک و در ۱۰۰ کیلومتری شمال غربی کابل و در شرق بامیان واقع شده‌است. این معدن بزرگ‌ترین معدن آهن در افغانستان و در منطقه دانسته می‌شود.

این معدن در سال ۱۹۱۱ شناسایی شد و توسط زمین‌شناسان مختلف مورد مطالعه قرار گرفته‌است.

گفته شده است که این معدن ۱۲ کیلومتر طول و ۵۵۰ متر عمق دارد.

تحقیقات اکتشافی این معدن توسط کارشناسان خارجی انجام شده‌است، انگلیسی‌ها، آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها و سرانجام روس‌ها این منطقه را مورد مطالعه و ارزیابی قرار داده‌اند. مهم‌ترین تحقیقات را روس‌ها در اواخر دههٔ ۱۹۶۰، دههٔ ۱۹۷۰ و اوایل دههٔ ۱۹۸۰ به انجام رساندند.

روس‌ها در دههٔ ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، مراحل اکتشافی را تکمیل کردند و برنامه‌‌های استخراجی را نیز طراحی کردند، ولی متأسفانه به دلایل ناآرامی‌های سیاسی و نبود زیرساخت‌ها این معدن به مرحلهٔ استخراج نرسید.

در همین حال؛ امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان در روزهای گذشته ابراز امیدواری کرد که استخراج و فرآوری معادن مس در منطقه مس عینک با تضمین ایمنی آثار باستانی به زودی آغاز شود.

این درحالی است که پروژه مس عینک یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های استخراج معدن در افغانستان است که در منطقه عینک، واقع در استان لوگر قرار دارد.

پیشنهاد:   نتیجه برد - برد در مشارکت معدنی ایران و افغانستان

این پروژه در اوایل دهه ۲۰۰۰ کشف و به‌طور رسمی به سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی معرفی شد. این معدن از نظر ذخایر مس و سایر مواد معدنی، به‌ویژه مس، بسیار غنی است و به همین دلیل اهمیت اقتصادی زیادی دارد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30506

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *