شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
ایران می‌تواند به افغانستان فناوری کشاورزی صادر کند

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه اختصاصی با ایراف در خصوص روابط تجاری با افغانستان گفت: نیاز داخل کشور به محصولات کشاورزی حدود 120 میلیون تن است، اما ما هر چقدر بیشتر تولید کنیم، مطمئناً می‌توانیم صادرات انجام دهیم. صادرات به کشورهای همسایه نیز اولویت ما است.

وی در ادامه افزود: کشوری مثل افغانستان که با ما همسایه است می‌تواند یکی از مقصدهای مهم برای صادرات ما باشد. ما می توانیم فناوری و دانش در حوزه کشاورزی را به افغانستان صادر کنیم.

عباسی گفت: ما سفری سال گذشته به این کشور داشتیم که واقعاً فقر دانشی در آنجا احساس می‌شد. ما می‌توانیم تکنولوژی و فناوری در حوزه کشاورزی را صادر کنیم. همچنین مقداری از دستاوردهایمان را در این قسمت می‌توانیم به اشتراک بگذاریم. بعضی از محصولات آنها که تولید می‌کنند و برای اقلیم‌شان مناسب است را می‌توانیم از آنجا خریداری کنیم و بعضی قسمت‌ها را ما برای تولیدش کمک کنیم، برای مثال در قسمت‌هایی که همجوار با استان‌های ما است، می‌توانیم با همکاری دو کشور محصولات مشترک تولید کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: ما به جای اینکه به طور مثال نهاده دامی را از برزیل وارد کنیم، ممکن است افغانستان بتواند در حوزه نهادهای دامی به ما کمک کند. یا ما بعضی از محصولات را به این کشور صادر کنیم. ظرفیت کشاورزی ما مناسب است و این ظرفیت خوب می‌تواند باعث تبادل بین ایران و افغانستان بشود. ولی متاسفانه از این ظرفیت تا امروز به خوبی استفاده نشده است.

عباسی در پایان گفت: باید به این توجه داشته باشیم که ما یک کشور همسایه با اشتراکات فرهنگی و زبانی هستیم. باید در موضوعات مختلف دو کشور همکاری داشته باشند و از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند.

پیش‌تر «محمدجواد عسکری» رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایراف در خصوص ظرفیت‌های صادرات محصولات کشاورزی ایران به افغانستان گفته بود: همانطور که می‎دانید ظرفیت‌ها و قابلیت های ما در بحث صادرات کشاورزی به دلیل رعایت دوره کارنس و ارگانیک بودن محصولات حائز اهمیت است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما اگر ظرفیت‌ها مورد نیاز کشورهای منطقه و به طور خاص کشورهای همسایه را شناسایی و جذب نکنیم، حتما کشورهای دیگر این جایگاه را کسب می‎کنند. بنابراین کشور ما باید با نگاه بازاریابی و اقتصادی در بحث کشاورزی بازار کشورهای منطقه را بدست بیاورد.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: تقریباً جمعیت ۵۰۰ میلیون نفری پیرامون ما به محصولات کشاورزی ایران علاقه‌مند هستند. اگر بتوانیم در یک مقطع زمانی کوتاه مدت این جایگاه را تصاحب کنیم، حتی دیگر نیازی به صادرات نفت هم نخواهیم داشت.

در همین حال، عطاءالله‌ عمری، سرپرست وزارت کشاورزی و دامداری افغانستان در دیدار با کاظم خاوازی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی ایران گفته بود: افغانستان دارای امتیازهایی است که اکثر کشورهای دنیا از آن برخوردار نیستند، از این نعمت‌ها به نحو احسن باید استفاده شود و روی آن کار صورت گیرد.

وی افزود: حال هیأت جمهوری اسلامی ایران به کابل سفر کرده‌است، می‌توانیم خاطرنشان سازیم که اقلیم مناسب، زمین فراوان، رودخانه‌های زیاد و نیروی انسانی کافی از امتیازهای عمده‌ای است که ایران می‌تواند روی آن متمرکز شود و ما می‌خواهیم که با توجه به نیازهای هر دو ملت کار صورت گیرد.

در این رابطه مطالعه اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و دامداری افغانستان پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=15730

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها