دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، محمدمهدی جوانمرد قصاب، مشاور اقتصادی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان، درباره کامیون‌های ایرانی که سوخت گازوئیل را از عراق به افغانستان ترانزیت می‌کنند، گفت: سوخت‌های بی‌کیفیت ترانزیتی هر ۶ ماه یک بار برای ایران و افغانستان معضل می‌شود.

جوانمرد قصاب در ادامه افزود: از آنجایی که عراق ناوگان افغان را راه نمی‌دهد، ناوگان ایرانی که حدود ۴۶۰ کامیون است، درگیر سوخت‌های ترانزیتی از عراق به افغانستان می‌شود.

مشاور اقتصادی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان اظهار داشت: حدود ۲ هفته پیش جلسه‌ای بین استاندار خراسان جنوبی و والی فراه در ماهیرود برگزار و برای آخرین بار اعلام شد ایران مایل به ترانزیت سوخت‌های بی‌کیفیت به سمت افغانستان نیست و با این موضوع کاملا مخالف است، چرا که این سوخت‌های بی‌کیفیت به اسم ایران تمام می‌شود.

وی تصریح کرد: مافیای سوخت قاچاق افغان، مرز‌های ما را به تنش می‌کشاند و لذا اعلام کردیم این موضوع باید سریع‌تر تعیین تکلیف شود، تا شاهد تکرار آن در مرز کشورمان نباشیم.

جوانمرد قصاب گفت: به دولت افغانستان اعلام کردیم که دیگر ترانشیب سوخت‌ها در مرز ایران انجام نشود و فقط محموله‌هایی که به صورت ترانزیت بوده اجازه عبور از خاک ایران به سمت افغانستان داشته باشند و محموله قبل از خاک ایران باید مهروموم و بعد از خاک ایران و در مقصد، خاک افغانستان، تحویل داده شود.

مشاور اقتصادی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان یادآور شد: تا وقتی مسئله افغان‌ها درباره سوخت بی‌کیفیت حل نشود، همچنان شاهد این چالش خواهیم بود و حتی اگر امروز مسئله کامیون‌ها را حل کنیم، باز هم ۶ ماه بعد باچنین مشکلی مواجه خواهیم بود.

پیشنهاد:   پروژه تاپی به مرز افغانستان رسید | درخواست همکاری ترکمنستان از طالبان

چندی قبل ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد حدود ۴۰۰ کامیون حامل سوخت در مرز افغانستان از سوی طالبان متوقف شده است.

در طی سال‌های گذشته بارها اتفاق افتاده که تجار افغان سوخت‌های بی‌کیفیت را وارد افغانستان کرده‌اند و با ایجاد سرو صدا و اعتصاب سعی داشته‌اند مجوز ورود به افغانستان را بگیرند.

در حقیقت تحت فشار قراردادن مقامات ایران و افغانستان یکی از راهکارهای همیشگی تجار افغان است. این روند نیز سال‌هاست که ادامه دارد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33039

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *