یکشنبه 8 میزان 1403 برابر با Saturday, 28 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، همزمان با وخامت اجتماعی-اقتصادی، تشدید شده توسط بلایای طبیعی از جمله خشکسالی، سیل و زلزله، و جابه‌جایی گسترده اوچا اعلام کرده که چالش‌های افغانستان نه تنها به یک پاسخ هماهنگ بشردوستانه، بلکه به راه‌ حل‌های پایدار طولانی مدت برای توسعه و صلح نیز نیاز دارد.

دفتر هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان (اوچا) اعلام کرده که از زمان روی کار آمدن طالبان، کاهش جریان کمک‌های بین‌المللی، ارائه خدمات به مردم افغانستان را چالش برانگیزتر شده است.

این نهاد همچنین گفته که افغانستان یکی از بالاترین تعداد آوارگان داخلی را در سطح جهان دارد، از جمله بازگشت نیم میلیون مهاجر افغانستانی از پاکستان که منابع محدود این کشور را بیش‌تر تحت فشار قرار داده است.

اوچا گفته: «با بازدید از اردوگاه‌های موقت آوارگان داخلی و بازگشته، از نزدیک شاهد شرایط مخاطره‌آمیز آن‌ها از جمله عدم دسترسی به خدمات اولیه مانند آب آشامیدنی سالم، بهداشت کافی، مراقبت‌های بهداشتی و شغل بوده‌ایم.»

بلایای طبیعی تهدیدی بزرگ برای افغانستان

بلایای طبیعی در حال تبدیل شدن به یک تهدید بزرگ برای افغانستان هستند؛ زیرا سیل، زلزله و خشکسالی ضربات بزرگی را به جوامعی وارد می‌کند که ظرفیت محدودی برای پاسخگویی و بهبودی از این شوک‌ها دارند.

در همین حال، زمین لرزه‌های سال گذشته هرات که جان بیش از ۱۵۰۰ نفر را گرفت و هزاران نفر دیگر را آواره کرد، آسیب‌پذیری کشور را در معرض شوک‌های اقلیمی قرار داده است.

این نهاد تاکید کرده که در این میان زنان و دختران دچار آسیب بیشتری خواهند شد.

50 فرمان علیه زنان و دختران

به گفته اوچا، از آگست ۲۰۲۱، طالبان بیش از ۵۰ فرمان را صادر و گسترش داده که زنان و دختران را هدف قرار می‌دهند، در کنار چندین فرمان و عملکرد ناسازگار در سطح ولایت که حقوق اولیه و آزادی‌های اساسی زنان را محدود می‌کند.

محرومیت زنان از آموزش و تحصیل به عنوان نقض حقوق بشر نه تنها ثبات اقتصادی زنان و خانواده‌های آن‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه جامعه را از مشارکت‌کنندگان ماهر در همه بخش‌ها محروم می‌کند.

پیشنهاد:   برگزاری نشست بین‌المللی برای حمایت مالی از کشت جایگزین در افغانستان

بدون دسترسی به تحصیلات مستمر، یک نسل کامل از دختران نمی‌توانند در رشته‌های طب، مهندسی، یا آکادمیک، رشته‌هایی که برای توسعه آینده افغانستان بسیار حیاتی هستند، پیش بروند.

این در حالی است که پس از روی‌ کار آمدن طالبان زنان و دختران از تمام حقوق خود محروم شده و از آموزش و تحصیل نیز بازمانده‌اند.

پیش از این لیزا دوتن، مدیر بخش مالی و مشارکت دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا)، گفته است که نیازهای بشردوستانه در افغانستان به طرز «نگران‌کننده‌ای بالا است

دوتن در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود که بیش از ۵۰ درصد از جمعیت افغانستان، حدود ۲۳.۷ میلیون نفر، در سال جاری به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

افغانستان سومین کشور از نظر تعداد افراد نیازمند در جهان

به گفته او، افغانستان سومین کشور از نظر تعداد افراد نیازمند در جهان است.

این مقام سازمان ملل متحد بار دیگر تاکید کرد که نیمی از جمعیت افغانستان در فقر زندگی می‌کنند. از هر چهار شهروند این کشور، یک نفر مطمئن نیست که وعده غذایی بعدی‌اش از کجا خواهد آمد و نزدیک به سه میلیون کودک دچار «گرسنگی حاد» هستند.

همچنین افزود: از ۱۵ سپتامبر، بیش از ۶۱۸ هزار مهاجر افغانستانی از پاکستان بازگشته‌اند که تقریباً ۸۰ درصد آن‌ها زنان و کودکان هستند و بسیاری از آن‌ها به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.اوچا می‌گوید که اثرات شدید تغییرات اقلیمی در افغانستان، بحران انسانی را عمیق‌تر می‌کند. این مقام افزود که افغانستان برای رویارویی با این تهدیدات فزاینده کاملاً ناآماده است و نیازمند توجه بیشتری است.

نگرانی‌ها از ادامه تعطیلی مدارس دختران

اوچا با اشاره به محرومیت هزار روزه دختران از آموزش در افغانستان می‌گوید که این محرومیت به افزایش ازدواج کودکان و فرزندآوری زودهنگام دامن می‌زند و پیامدهای جسمی، عاطفی و اقتصادی وخیمی در پی دارد. همچنین گزارش‌های مربوط به خودکشی در میان زنان و دختران نیز در حال افزایش است.

پیشنهاد:   بیش از دو میلیون زن باردار افغان از سوء‌تغذیه رنج می‌برند

پیش از این دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد افزایش نیازمندی‌ها و کمبود بودجه برای کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان نگران کننده است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) در گزارشی اظهار داشت تا اواسط ژانویه سال جاری میلادی برای طرح «نیازمندی‌های بشری ‌و پاسخ‌گویی» تنها حدود ۲۰ درصد بودجه درخواستی یعنی حدود 615.7 میلیون دلار تامین شده است.

ادامه معضلی به نام کمبود بودجه

در این گزارش آمده است: در حال حاضر برای پاسخ به نیازمندی‌های بشردوستانه در افغانستان با کمبود 2.45 میلیارد دلاری بودجه مواجه هستیم.

اوچا تاکید کرد: این کمبود بودجه در حالی است که نیازمندی‌های بشردوستانه در افغانستان به دلیل عدم مصونیت غذایی و سوء تغذیه، آوارگان، آلود‌گی گستردۀ ناشی از مواد منفجره، آفت‌های طبیعی، گسترش بیماری‌های ساری و تغییرات اقلیمی به شدت افزایش یافته است.

پیش از این نیز برخی از سازمان‌های بین‌المللی با اشاره به وقوع سیل و اخراج پناهجویان افغان از پاکستان گفته بودند که نیازمندی‌های در افغانستان رو به افزایش است.

بیش از 12 میلیون نفر در ناامنی غذایی هستند

دفتر هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که از ماه می تا اکتبر سال جاری میلادی، ۱۲.۴ میلیون تن در افغانستان در «ناامنی غذایی» قرار خواهند داشت.

براساس این گزارش، ۲۳.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۴ در افغانستان، به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

در همین حال اوچا می‌گوید که ۴ میلیون تن به‌شمول ۳.۲ میلیون کودک در سراسر کشور، دچار سوءتغذیه شدید هستند.

از طرف دیگر جاری‌شدن سیل‌های اخیر در برخی از مناطق افغانستان جان بیش از ۳۵۰ تن را گرفت و ده‌ها تن دیگر را مجروح ساخت.

با این حال مقامات طالبان خواسته‌اند که کمک‌های بشردوستانه برای توسعه این کشور هزینه شود و به دنبال حل مشکلات افغانستان از طریق بهبود زیر ساخت‌ها هستند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26410

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها