متقی: افغانستان آماده اجرای پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای است

امیرخان متقی، وزیر امور خارجه حکومت سرپرست افغانستان می‌گوید: افغانستان آماده اجرای پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای مانند کاسا – ۱۰۰۰ را دارد.

بنا بر گزارش ایراف، دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه حکومت سرپرست افغانستان، در خبرنامه‌ای نوشته است: امیرخان متقی این گفته‌ها را در دیدار با وزیر اقتصاد و تجارت جمهوری قرقیزستان که در یک سفر رسمی به کابل آمده، بیان کرده است.

در این دیدار در رابطه با همکاری‌های تجاری و ترانزیتی دوجانبه بحث و تبادل نظر شده است.

متقی به وزیر اقتصاد و تجارت قرقیزستان از پیشرفت‌های اخیر در افغانستان اطلاعات داد و گفت: پیشرفت‌های اخیر در منطقه امنیت و ثبات در افغانستان فرصت‌های خوبی را برای رشد تجارت و ترانزیت ایجاد کرده است.

به‌گفته‌ وی، اکنون حکومت سرپرست افغانستان با امکانات خودش پروژه‌های بزرگ اقتصادی را آغاز کرده و آماده است که کار عملی پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای مانند کاسا- ۱۰۰۰ را آغاز کند.

وزیر خارجه حکومت سرپرست افغانستان، از سیاست‌های قرقیزستان در قبال افغانستان استقبال کرد و به هیات قرقیزستان گفت که باید تسهیلات برای واردات تاجر افغانستانی از چین از طریق قرقیزستان افزایش یابد تا این مسیر به یک مسیر ترانزیتی موفق مبدل شود.

امان گلدیف دانیار، وزیر اقتصاد و تجارت قرقیزستان هم گفت: کشورش روابط گسترده‌ای با افغانستان در بسیاری از زمینه‌ها دارد و اکنون این ظرفیت به میان آمده که صادرات و واردات میان دو کشور افزایش یابد و همچنین فرصت‌های خوبی برای کار مشترک میان افغانستان و قرقیزستان در زمینه های تجارت، حمل و نقل، ترانزیت، انرژی، زراعت و آموزش عالی وجود دارد.

دانیار افزود که پس از تغییرات مثبت در افغانستان، فرصت‌های کار مشترک در بسیاری از زمینه‌ها نمایان شده است.

وی همچنین تصریح کرد که در این سفر جمعی از تاجران قرقیز را نیز با خود آورده، تا با حکومت افغانستان و بخش خصوصی بحث کاری تجاری داشته باشند.

وزیر خارجه حکومت سرپرست افغانستان خواستار تسهیل در صدور ویزا قرقیزستان برای تجاران افغانستانی برای توسعه تجارت شد و اطمینان داد که افغانستان از رشد روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها حمایت می‌کند.

در رابطه با چشم انداز اجرای پروژه های کلان منطقه ای در افغانستان طالبان بیشتر بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=2980

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *