پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

افزایش ۲۵ درصدی کشف مواد مخدر افغانستان از سوی تاجیکستان

به گزارش ایراف، رسانه‌های محلی روز دوشنبه گزارش دادند که تاجیکستان افزایش قابل توجهی در کشف و ضبط مواد مخدر در نیمه اول سال 2024 داشته است، به طوری که منطقه ختلان که هم مرز با افغانستان است، نزدیک به نیمی از کل کشفیات را تشکیل می دهد.

به گفته صمد ظفر، رئیس اداره کنترل مواد مخدر که تحت نظر ریاست جمهوری تاجیکستان است، حجم مواد مخدر کشف شده در مقایسه با مدت مشابه اش در سال 2023، 25 درصد افزایش یافته است.

ظفر در یک نشست خبری از کشف و ضبط 3 تن و 96 کیلوگرم و 611 گرم مواد مخدر در کشور خبر داد که نسبت به سال گذشته 619 کیلوگرم افزایش داشته است. با توجه به گزارشات منتشر شده، منطقه ختلان به ویژه مناطق مرزی آن با افغانستان، به عنوان یک نقطه نگرانی اصلی شناسایی شده است.

با وجود افزایش کشفیات مواد مخدر، ظفر تاکید کرده است که تاجیکستان هیچ آزمایشگاه تولید مواد مخدر در امتداد مرزهای خود ندارد. وی تصریح کرد: لابراتوار تولید مواد مخدر در کشور وجود ندارد و از سمت خارج از کشور به ویژه از افغانستان به صورت قاچاق وارد کشور می شوند.

ظفر همچنین بر عدم همکاری نهادهای مبارزه با مواد مخدر تاجیکستان و ادارات افغانستان تاکید کرد و خاطرنشان کرد: هیچ عملیات و رویداد مشترکی وجود ندارد.

پیش از این ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان از کشف و ظبط یک کیلو و ۴۷۰ گرم مواد مخدر توسط گمرک میلک در شمال این استان خبر داده بود. متهم که تبعه افغانستانی بود دستگیر و به همراه مواد مخدر مکشوفه به مقامات ذیربط تحویل شد.

پیشنهاد:   مخالفت تاجیکستان با حضور نماینده طالبان در سازمان همکاری شانگهای

پیش از این سردار رضا شجاعی خبر داده بود: مرزداران مطلع شدند قاچاقچیان قصد دارند مقادیری مواد افیونی را از آن سوی مرزها وارد کشور کنند. مرزداران این فرماندهی، موفق شدند پس از پاکسازی منطقه، ضمن مهار ۱۲ راس دواب مقدار ۵۷۰ کیلوگرم تریاک و ۷۰ کیلوگرم حشیش جمعا ۶۴۰ کیلوگرم  انواع موادمخدر را کشف کنند.

چندی قبل نیز سرهنگ محمد محمودی، فرمانده هنگ مرزی تایباد گفته بود: هفت قاچاقچی مواد مخدر توسط مرزبانان هنگ تایباد خراسان رضوی در حین کنترل مسافران ورودی به کشور دستگیر شدند. در این عملیات مرزبانان هنگ تایباد پنج تبعه کشور افغانستان را که به صورت غیرقانونی قصد ورود به کشور را داشتند، دستگیر و در بازرسی از آنها ۳۰۶ بسته آب بندی شده به وزن چهار کیلو و ۳۰۰ گرم مواد مخدر از نوع تریاک و هرویین پودری بلعی کشف کردند.

از سوی دیگر سازمان ملل متحد گزارش داده است با آن که بارها به طالبان تاکید شده که از کشت و تولید موادمخدر جلوگیری کند اما هنوز هم ذخایر بزرگ تریاک در افغانستان وجود دارد.

این گزارش سازمان ملل در حالی منتشر می شود که شماری از مقامات هندی گفته‌اند که اکثریت مواد مخدر قاچاق شده به هند از افغانستان می‌آید. این مورد در پاکستان و ایران نیز دیده می‌شود.

این در حالی است که کشورهای همسایه افغانستان بارها از تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی کرده و قاچاقچیان مواد مخدر را در مرز ها بازداشت کرده‌ اند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30838

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *