در ۲ ماهه امسال صادرات به کشورهای همسایه ۲۵ درصد افزایش یافته است

به گزارش ایراف؛ محمد رضوانی فر، رئیس کل گمرک در ادامه گفت: بررسی آمار تجارت ایران با ۱۵ کشور همسایه نشان می‌دهد که در دو ماهه ابتدایی سال جاری، حجم مبادلات ما به ۹ و دو دهم میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است.

او افزود: بیشترین افزایش صادرات هم به کشور‌های عربستان، بحرین و کویت و عمان بوده است. سهم ایران از واردات از ۱۵ کشور همسایه نیز ۴ و ۳ دهم میلیارد دلار بوده است.

رئیس کل گمرک ایران تاکید کرد: بررسی آمار نشان می‌دهد که آمار تجارت خارجی ایران یک تراز تجاری مثبت ۶ دهم میلیارد دلاری با این ۱۵ کشور همسایه بدون نفت داشته است.

رضوانی فر خاطرنشان کرد: حجم مبادلات تجاری ایران با ۱۵ کشور همسایه تقریبا به صورت متوازن افزایش داشته است.

این درحالی است که بعد از سقوط جمهوریت در افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت در این کشور ایران توجه ویژه ای به ظرفیت‌های بازار افغانستان کرده و مبادلات اقتصادی بین دو کشور افزایش قابل توجهی یافته است.

این درحالی است که محمد کوهگرد، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی در روزهای گذشته به رسانه‌ها گفته بود که ترانزیت به افغانستان از نظر وزن هزار و ۹۰ درصد رشد داشته است و ارزش آن را بیش از ۲۴۲ میلیون دلار اعلام کرد.

پیش از این، در ۱۸ فروردین سال جاری، مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی از افزایش سه‌برابری ترانزیت کالا به افغانستان خبر داده بود. کوهگرد روز دوشنبه، ۷ خرداد، گفته بود که ترانزیت کالا به افغانستان از نظر وزن، هزار و ۹۰ درصد رشد داشته است.

به‌گفته مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی، ترانزیت کالاها از منظر تعداد کامیون‌ها، ۹۶۵ درصد و از منظر ارزش، ۷۷۰ درصد رشد داشته است. کالاهای ترانزیتی به افغانستان شامل کامیون‌های حامل شکر، آرد، روغن، کانتینر خالی مستعمل و کود شیمیایی بوده است. این کالاها از ترکیه، امارات متحده عربی، روسیه و اندونزی از طریق گمرک ماهیرود به افغانستان ترانزیت شده است.

کوهگرد همچنین از صادرات کالاها از گمرکات خراسان‌جنوبی به افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و عراق خبر داده است. این کالاها شامل سیمان، روغن سوخت تقطیری، کاشی و سرامیک، نمک خوراکی، مصنوعات پلاستیکی و غیره است.

کوهگرد مجموع کالاهای خروجی از طریق گمرکات خراسان‌جنوبی در سال گذشته را بیش از ۱۲۲ میلیون دلار گفته که از منظر ارزشی، ۷۰ درصد و از نظر وزنی، ۳۰ درصد افزایش داشته است.

درباره ی رشد وزنی 90 درصدی صادارت به افغانستان از مرز ماهیرود بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22977

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها