پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

افزایش ۵۰ برابری تولید مواد مخدر در افغانستان | مواد اولیه «شیشه» از اروپا وارد افغانستان می‌شود

به گزارش ایراف، مومنی، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در امضای تفاهم نامه سازمان بسیج کشور با ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تولید مواد مخدر در افغانستان ۵۰ برابر افزایش یافته است.

وی افزود: پایین آمدن سن اعتیاد در دنیا و تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به صنعتی از چالش‌های بزرگ است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: تولید مواد مخدر در سال ۲۰۰۰ در افغانستان ۲۰۰ تن بوده که اواخر دوره اشغال به ۹۵۰۰ تن هم رسید.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: مواد مخدر صنعتی از اروپا و کشور‌های صنعتی وارد افغانستان می‌شود. پس از تبدیل مواد اولیه وارد شده به افغانستان به شیشه، به کشور‌های دیگر صادر می‌شود. همه این مساله را می‌دانند، ولی چون باند‌های بزرگ در این زمینه نقش دارند چشم خود را بر این مساله می‌بندند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: مرکز نگه‌داری، درمان و توانمندسازی راه‌اندازی شد. چند مرکز دیگر در دست اقدام است.

در این نشست تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان بسیج مستضعفین و ستاد مبارزه با مواد مخدر امضای شد.

این درحالی است که طالبان به طور مداوم ادعا می‌کند که مخالف تولید و تجارت مواد مخدر است و تلاش‌هایی برای کنترل و کاهش کشت خشخاش انجام داده است.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که طالبان از طریق مالیات بر تولیدکنندگان و قاچاقچیان مواد مخدر، به تأمین مالی فعالیت‌های خود می‌پردازند. در مقابل، طالبان این ادعاها را رد کرده و می‌گویند که از مواد مخدر به عنوان منبع مالی استفاده نمی‌کنند.

پیشنهاد:   حضور ۷ کارتل بزرگ مواد مخدر در دوره جمهوریت؛ آمار خارجی‌ها درباره مواد مخدر افغانستان قابل اعتماد نیست

همچنین سازمان ملل متحد (UNODC) گزارش داده است که تولید تریاک در افغانستان در سال ۲۰۲۳ به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است. میزان کشت خشخاش در سال ۲۰۲۳ حدود ۸۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

ممنوعیت کشت خشخاش توسط طالبان در افغانستان باعث کاهش چشمگیر تولید تریاک و تأثیرات قابل‌توجهی بر بازار جهانی هروئین شده است. بااین‌حال، چالش‌های بسیاری برای حفظ این کاهش و جلوگیری از بازگشت به وضعیت قبلی وجود دارد. اقدامات مؤثر در زمینه توسعه اقتصادی و اجتماعی، نظارت و اجرای قوانین می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

پس از ممنوعیت کشت خشخاش و تولید تریاک توسط طالبان در آوریل 2022، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در افغانستان، به جای مواد مخدر سنتی مانند تریاک و هروئین، مواد مخدر صنعتی (شیمیایی) مانند متامفتامین (شیشه) جایگزین شده‌اند. این تغییر الگو در تولید و مصرف مواد مخدر ممکن است به دلایل متعددی از جمله سودآوری بالا، سهولت تولید، و افزایش تقاضا رخ دهد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=31624

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *