پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

گزارش‌ها از افزایش کشت خشخاش در شهرستان‌های ولایت بلخ

به گزارش ایراف؛ سه سال قبل تنها در پنج شهرستان ولایت بلخ خشخاش کشت می‌شد، اما امسال در دومین سال ممنوعیت کشت خشخاش از سوی طالبان در بسیاری از شهرستان‌های این ولایت شاهد کشت خشخاش هستیم.

مسئولان محلی طالبان در بلخ می‌گویند که عملیات تخریب مزارع خشخاش در این ولایت پایان یافته و نظامیان آنان توانسته‌اند که 2 هزار و ۲۶۳ جریب کشت‌زارهای خشخاش و ۷۶ جریب زمین دیگر را از وجود بته‌های بَنگ پاکسازی کنند.

محمد عیسی وثیق، سخنگوی فرماندهی امنیت بلخ در این باره می‌گوید که ده‌ها کشاورز نیز به اتهام کشت خشخاش دستگیر و به دادگاه حکومت طالبان معرفی شده‌اند.

با این حال کشاورزانی که از کشت کوکنار دست کشیده‌اند و به جای خشخاش گندم می‌کارند می‌گویند که هیچ کمکی از سوی طالبان دریافت نکرده‌اند.

این درحالی است که کمک با کشاورزانی که از کشت خشخاش دست کشیده‌اند یکی از موارد بحث شده در نشست اخیر دوحه بود.

کشورهای حاضر در دوحه 3 تعهد کردند که در بخش تهیه کشت جایگزین با کشاورزان کمک خواهند کرد، اما از این میان تنها ژاپن کمک 10 میلیون دلاری را اعلام کرده است.

در همین حال؛ طالبان بر کاهش کشت خشخاش و موفقیت در تخریب مزارع آن تاکید دارند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود در رابطه با وضعیت افغانستان گفته است که طالبان امسال توانستند از هزاران هکتار خشخاش کشت شده، تنها ۴۹۵ هکتار آن را تخریب کرده‌اند.

در این گزارش آمده است که افغانستان امسال یکبار دیگر شاهد افزایش تولید تریاک خواهد بود.

براساس فرمانی منسوب به ملا هبت‌‌الله، رهبر طالبان، طرح پنج‌ساله طالبان برای کشت جایگزین خشخاش برای کشاورزان تصویب شده است.

پیشنهاد:   کشف بیش از یک تن مواد مخدر در مرز افغانستان و ایران

پیش از این وزارت کشور طالبان اعلام کرد که مواد مخدر در افغانستان ریشه‌کن شده و تهدیدی برای کشورهای جهان نیست.

این وزارت از سازمان‌های بین‌المللی خواسته است تا امکانات معیشت را برای کشاورزان افغان فراهم کنند.

سازمان ملل در آخرین گزارش خود گفته است با این که میزان کشت خشخاش در افغانستان کاهش یافته اما به همان میزان تولید موادمخدر صنعتی به خصوص شیشه افزایش یافته است.

با این حال چندی قبل نیز سرهنگ محمد محمودی، فرمانده هنگ مرزی تایباد گفته بود: هفت قاچاقچی مواد مخدر توسط مرزبانان هنگ تایباد خراسان رضوی در حین کنترل مسافران ورودی به کشور دستگیر شدند.

وی افزود: مرزبانان هنگ تایباد در ایست و بازرسی ۱۷ شهریور حین کنترل مسافران ورودی به کشور از هفت قاچاقچی مواد مخدر بیش از پنج کیلوگرم مواد مخدر بلعی و همچنین جاساز شده در کفش‌هایشان کشف کردند.

محمودی بیان کرد: در این عملیات مرزبانان هنگ تایباد پنج تبعه کشور افغانستان را که به صورت غیرقانونی قصد ورود به کشور را داشتند، دستگیر و در بازرسی از آنها ۳۰۶ بسته آب بندی شده به وزن چهار کیلو و ۳۰۰ گرم مواد مخدر از نوع تریاک و هرویین پودری بلعی کشف کردند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29393

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *