پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، نهاد تحقیقی «آرگوس» روز یکشنبه ۱۸ شهریور به نقل از منابع آگاه نوشته که از ماه جون تا جولای سال ۲۰۲۴ 3 هزار و ۷۰۰ تُن نفت از قرقیزستان به افغانستان وارد شده است.

براساس این گزارش، صادرات نفت قرقیزستان به این کشور در مدت مشابه سال گذشته میلادی حدود ۵۰۰ تُن بوده است. این مقدار نفت در شمال و مرکز افغانستان به فروش رسیده است.

افغانستان مواد سوختی از جمله نفت و گاز مایع مورد نیاز خود را عمدتاً از ایران و برخی از کشورهای آسیای میانه وارد می‌کند.

هفته گذشته مسئولان اداره ملی استاندارد زیر اداره طالبان گفته بودند که در یک سال اخیر مقدار 3میلیون و ۷۸۷ هزار و ۴۱۵ تن مواد نفتی، گاز مایع و مشتقات آن از طریق بنادر وارد کشور شده است.

به گفته آنان، از این میان ۱۲۸ هزار و ۸۱۱ تن مواد نفتی «خلاف استاندارد» ثبت شده است.

روابط قرقیزستان و طالبان به‌ویژه پس از تسلط طالبان بر افغانستان در آگوست ۲۰۲۱، به‌طور مستقیم و رسمی چندان مورد تأکید قرار نگرفته است.

قرقیزستان همانند بسیاری از کشورهای منطقه، هنوز به‌طور رسمی حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است. با این حال، برخی روابط غیررسمی و تجاری میان این دو طرف برقرار بوده که بیشتر در حوزه اقتصادی و بازرگانی به چشم می‌خورد.

یکی از نمونه‌های اخیر این روابط، افزایش صادرات نفت از قرقیزستان به افغانستان زیر اداره طالبان است.

این امر نشان‌دهنده تعاملات اقتصادی دو کشور است، هرچند در سطح دیپلماتیک و سیاسی، روابط رسمی و گسترده‌ای میان آنها برقرار نیست.

قرقیزستان به‌عنوان یکی از کشورهای آسیای میانه، همواره از تحولات افغانستان نگران بوده و تلاش دارد در تعامل با دیگر کشورهای منطقه و جهان، امنیت و ثبات منطقه‌ای را حفظ کند.

وضعیت ناپایدار افغانستان و قدرت گرفتن طالبان، تأثیر مستقیمی بر امنیت منطقه‌ای و مهاجرت‌های احتمالی به کشورهای همسایه دارد.

همچنین وزارت خارجه قرقیزستان رسماً تائید کرد که طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور حذف شده است. آنها گفته‌اند که پس از بررسی دقیق توسط نهادهای ذی‌صلاح این کشور تصمیم گرفته شد که طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعه خارج شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34719

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *