شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
افزایش چشمگیر صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان از افزایش 224 میلیون دلاری صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان خبر داد.

به گزارش ایراف، حسین روستایی، رایزن بازرگانی ایران در افغانستان اعلام کرد: میزان صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان در سال گذشته یک میلیارد و 871 میلیون دلار بوده که این میزان، افزایش ۱۳.۶ درصدی را در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته داشته است.

وی تصریح کرد: ارزش صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان در سال گذشته 224 میلیون دلار و در وزن نیز 963 هزار تن افزایش یافته است.

به گفته روستایی همچنین در سال گذشته افزایش تنوع اقلام صادراتی به افغانستان نیز دیده شده به گونه‌ای که بیش از ۲۵۰۰ ردیف تعرفه کالا‌های صادراتی در اقلام صادراتی به افغانستان ثبت شده که در مقایسه با سال‌های گذشته هزار قلم کالای جدید به اقلام صادراتی به افغانستان افزوده شده است.
پیش از این نیز محمد مهدی جوانمرد قصاب، مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان گفت: ایران 35 درصد در بازار واردات افغانستان سهم دارد که رقم قابل توجهی در روابط تجاری دوجانبه است.
افغانستان هفتمین مقصد کالا‌های صادراتی ایران است و براساس آمار رسمی گمرک ایران، در سال گذشته در بین کشور‌های هدف صادراتی جمهوری اسلامی ایران، بالاترین تــراز تجـاری مثبت با کشور افغانسـتان ثبت شده است.

هدف گذاری صورت گرفته بین مسئولان ارشد تجاری دو کشور ایران و افغانستان، برای سطح مبادلات تجاری دو کشور در کوتاه مدت رقم ۵ میلیارد دلار است.

در این رابطه مطالعه رشد چشمگیر مبادلات تجاری افغانستان با ایران طی یکسال اخیر پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=13871

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها