شنبه 31 سنبله 1403 برابر با Saturday, 21 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، دفتر ریاست جمهوری ازبکستان از دیدار رئیس جمهور این کشور با شش سفیر تازه منصوب شده در تاشکند (هند، اتحادیه اروپا، رژیم‌صهیونیستی و…) و دریافت استوارنامه آنها خبر داد.

شوکت میرضیایف در ابتدا به رویکردهای کلی تاشکند بر اساس استراتژی ازبکستان-2023 اشاره کرد و در ادامه از کشورهایی که از الحاق این کشور به سازمان تجارت جهانی حمایت کردند تشکر کرد.

میرضیایف در مورد روابط ازبکستان و رژیم‌صهیونیستی گفت: اسراییل شریک اقتصادی مهم ازبکستان است؛ سال گذشته حجم مبادلات دو برابر شد و حدود 120 شرکت با سرمایه اسرائیلی در کشورمان فعالیت می‌کنند. یهودیان بخارا که برای مدت طولانی در ازبکستان زندگی می کنند، هنوز به عنوان حلقه‌ای قوی در روابط ملت‌های ما هستند.

وی افزود: فرصت‌های زیادی برای همکاری های دوجانبه وجود دارد. ازبکستان به توسعه همکاری در نوآوری، کشاورزی “هوشمند” و مدیریت آب، فناوری های صرفه جویی در منابع، داروسازی و مراقبت های بهداشتی علاقه‌مند است.

در آخر گفت: ازبکستان حامی جدی یافتن راه حل عادلانه برای وضعیت خاورمیانه و برقراری صلح و ثبات بلندمدت بر اساس اسناد شناخته شده جهانی است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که رژیم صهیونیستی ماه‌ها است که هزاران نفر را در نوار غزه به شهادت رسانده است. از این رو جامعه جهانی بارها نفرت خود را از این رژیم اشغالگر  به نمایش گذاشته اند.

 روابط اقتصادی و سیاسی ازبکستان و رژیم صهیونیستی در چند دهه اخیر به شکل پیوسته‌ای گسترش یافته است. این روابط در سال 1991، پس از استقلال ازبکستان از اتحاد جماهیر شوروی و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی توسط این کشور آغاز شد.

روابط اقتصادی میان ازبکستان و رژیم صهیونیستی نیز در طول سال‌ها رشد کرده است. آنها در حوزه‌های مختلفی از جمله کشاورزی، فناوری، پزشکی، و مدیریت منابع آبی همکاری دارند. اسرائیل به دلیل تجربه و فناوری پیشرفته‌ای که در حوزه مدیریت منابع آب و کشاورزی دارد، به‌ویژه در کشورهای خشک و کم‌آب مانند ازبکستان، یک شریک مهم محسوب می‌شود.

انتقال فناوری‌های کشاورزی اسرائیل به ازبکستان و همکاری‌های علمی نیز از دیگر محورهای روابط اقتصادی آنهااست.

علاوه بر آن، تجار و بازرگانان ازبک و اسرائیلی نیز از فرصت‌های سرمایه‌گذاری متقابل بهره برده‌اند و روابط تجاری آنها به مرور زمان گسترش یافته است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35761

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *