دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، وزارت آب و انرژی می‌گوید که مسئولان یک شرکت افغانستانی همراه با شرکای چینی خود در دیدار با عبداللطیف منصور، وزیر این وزارتخانه در مورد سرمایه‌گذاری روی سدهای آب در افغانستان اعلام آمادگی کردند.

منصور نیز در این دیدار از آمادگی مسئولان شرکت «حسیب عاشوری» و شرکای چینی آنها استقبال کرد و از آنان خواسته است که روی سدهای برق گلبهار، باغدره، کیله‌گی بغلان، مامی در تخار و بند برق بالای دریای مرغاب ولایت بادغیس، سرمایه‌گذاری کنند. 

مشارکت طالبان و چین در ساخت سدها در افغانستان به نوعی از همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری بین دولت طالبان و شرکت‌های چینی برمی‌گردد.

طالبان پس از به‌دست‌گرفتن کنترل افغانستان به دنبال توسعه زیرساخت‌ها و منابع اقتصادی کشور از طریق همکاری با کشورهای خارجی، به‌ویژه چین، هستند.

چین که از دیرباز علاقه‌مند به گسترش نفوذ خود در منطقه از طریق پروژه‌های زیرساختی بوده، به‌عنوان یک شریک بالقوه برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سدسازی افغانستان شناخته می‌شود.

شرکت‌های چینی تأمین مالی و تجهیزات فنی لازم برای ساخت و توسعه سدها را ارائه می‌دهند. این شامل تأمین ماشین‌آلات سنگین، تخصص فنی، و مدیریت پروژه است. با مشارکت شرکت‌های چینی، ممکن است انتقال فناوری و دانش فنی به افغانستان صورت گیرد که می‌تواند به توسعه توانایی‌های داخلی در بخش‌های انرژی و زیرساخت کمک کند.

برای طالبان، این مشارکت فرصتی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور از طریق مدیریت بهتر منابع آب و انرژی است. از سوی دیگر، چین نیز از این طریق به منافع اقتصادی و راهبردی خود در افغانستان دست می‌یابد و نفوذش در منطقه را تقویت می‌کند.

چین به دنبال حفظ ثبات در افغانستان است، زیرا این کشور همسایه‌ی نزدیکی به منطقه سین‌کیانگ است که از لحاظ امنیتی برای چین اهمیت دارد. همکاری اقتصادی می‌تواند به برقراری ثبات نسبی کمک کند.

بنابراین، این مشارکت با تمرکز بر توسعه زیرساخت‌های حیاتی در افغانستان و تأمین منافع مشترک اقتصادی و سیاسی شکل می‌گیرد.

البته سد سازی‌های افغانستان نگرانی‌های جدی برای کشورهای منطقه ایجاد کرده است. زیرا این سدها باعث مشکلاتی برای تامین آب در دیگر کشورها می‌شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34640

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *