افغانستان زعفران ایران را بهتر می‌فروشد- ایراف

به گزارش ایراف، افغانستان زعفران ایرانی را به نام تولید ملی خود به هندوستان صادر می‌کند. ذبیح‌الله اعظمی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در این خصوص به ایراف گفت: متاسفانه در کشور ما به ظرفیت‌های اقتصادی محصولات کشاورزی و صادرات و برگشت ارز از این طریق توجه نمی‌کنند.

وی بیان کرد: ما از دو الی سه سال پیش این موضوع را دنبال می‌کردیم. زعفران ما را تجار افغانستان می‌خرند و در افغانستان بسته‌بندی و معمولا به نام خودشان صادر می‌کنند.

اعظمی درباره علت این اتفاق گفت: ظاهراً تعرفه صادرات افغانستان به هند و خیلی کشورها صفر است و برای آنها مقرون به صرفه است. حتی بخشی از زعفران ما تا اسپانیا یا یونان می‌رود و از آنجا به اسم اروپا به کشورها دیگر صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: این موضوع حتی در مورد پسته ایران هم صدق می‌کند. پسته ایران از جمله پسته کرمان به ترکیه می‌رود و آنجا به اسم ترکیه بسته‌بندی و صادر می‌شود. در حالی که پسته ایران از نظر طعم و کیفیت بسیار مرغوب است و طرفداران زیادی دارد.

اعظمی گفت: من این که افغانستان زعفران ما را به اسم خود در جهان می‌فروشد را تایید می‌کنم.

چندی قبل، علی حسینی گازار، عضو هیأت رییسه شورای ملی زعفران هم درباره این خبر گفته بود: سالانه ۲۰ تا ۳۰ تن زعفران به شکل قانونی به افغانستان صادر می‌شود که باید پرسید آیا این کشور مصرف کننده این حجم زعفران است؟ علاوه بر اینکه کشاورزان این کشور به کمک پیاز زعفران ایرانی خود نیز تولید دارند.

حسینی گازار در توضیح بیشتر عنوان کرد: افغانستان با اجازه رسمی وزارت فلاحت خود زعفران ایرانی را به نام تولید افغانستان بسته بندی و دوباره به کشوری مانند هندوستان صادر می‌کند. این می‌شود که بخشی زیادی از این محصول گران‌بها به طور رسمی و غیررسمی قاچاق می‌گردد.

پیشنهاد می شود: افزایش ۲۰ درصدی صادرات خشکبار افغانستان در سال ۱۴۰۲

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=17738

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها