پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، CGTN در گزارشی نوشته است که سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد وضعیت امنیت غذایی را نگران‌کننده ارزیابی کرده و بیان می‌کند که بیش از ۱۵ میلیون نفر یا ۳۶ درصد از جمعیت کشور از امنیت غذایی برخوردار نیستند. به علاوه، کشت و تولید مواد مخدر و اعتیاد به دارو به مدت طولانی مسئله‌ای در افغانستان بوده است.

مسائل امنیتی داخلی و بین‌المللی تحت حاکمیت طالبان نیز شدید است. به عنوان مثال، گروه‌های تروریستی تهدیدی برای طالبان و منطقه فراتر از افغانستان هستند. رابطه مبهم بین طالبان افغان و تحریک طالبان پاکستان نیز به همکاری‌های ضدتروریسم در سطح بین‌المللی آسیب زده است.

علاوه بر این، کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده استراتژی متناقضی را نسبت به افغانستان اجرا کرده‌اند. در حالی که بر لزوم رسیدگی به بحران‌های انسانی در افغانستان تاکید دارند، افغانستان را با تحریم‌ها ایزوله کرده و به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند. این اقدامات مانع از کمک‌های بین‌المللی به افغانستان و شکل‌گیری راه‌حل دیپلماتیک برای ادغام مجدد افغانستان در جامعه جهانی می‌شود.

ضرورت توافق برای حمایت از بازسازی صلح‌آمیز

در مواجهه با بحران‌های مداوم در افغانستان، جامعه بین‌المللی باید گفت‌وگو و همکاری با دولت موقت افغان را افزایش دهد تا از صلح و بازسازی محلی حمایت کند. انگیزه‌ها به جای فشار می‌توانند برای تشویق دولت به اجرای حکومت فراگیر، حل مسائل حقوق بشری و مبارزه با تروریسم مفیدتر باشند.

با ادامه بحران‌های انسانی در افغانستان، جامعه بین‌المللی باید ذخایر کمک‌های اضطراری را فعال کرده، کمک‌های غذایی ارائه دهد و به تقویت زیرساخت‌هایی نظیر مسکن، مراقبت‌های پزشکی و آب پاک بپردازد تا خطر قحطی در افغانستان را کاهش دهد.

پیشنهاد:   مقام سابق کاخ سفید: باید دنبال راه‌های جدید برای تعامل با حکومت سرپرست افغانستان بود

در سطح اجتماعی، جامعه بین‌المللی باید با دولت موقت تحت رهبری طالبان به طور فعال مذاکره کرده و آنها را به احترام به حقوق اساسی زنان، کودکان و گروه‌های اقلیت، تقویت سیستم‌های آموزشی و قانونی و ترویج بازسازی جامعه افغانستان ترغیب کند.

جامعه بین‌المللی باید از دولت افغانستان در ادغام مجدد در جامعه جهانی حمایت کند، به طور مشترک با تروریسم مبارزه کرده و از تبدیل افغانستان به پناهگاه امنی برای تروریست‌های فراملی و کانون جدید تروریسم جلوگیری نماید.

دست یاری چین برای بازسازی افغانستان

اراده سیاسی و اقدامات عملی دولت چین برای حمایت از فرآیند صلح و بازسازی در افغانستان واضح است. وزارت امور خارجه چین در سال ۲۰۲۳ سندی درباره موضع چین در مسائل افغانستان منتشر کرد که از حکومت معتدل و محتاط در افغانستان و تقویت هماهنگی‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در مورد مسائل افغانستان حمایت می‌کند.

برخلاف رفتار مداخله‌جویانه ایالات متحده و سایر کشورهای غربی، چین همیشه بر اصول پنج‌گانه همزیستی مسالمت‌آمیز در اداره روابط خارجی خود پایبند بوده است. در چارچوب سیاست توسعه روابط خوب همسایگی و دوستانه با کشورهای همجوار، دولت چین به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته و به طور فعال از فرآیند صلح و بازسازی این کشور حمایت می‌کند.

در چارچوب ابتکار کمربند و جاده که چین پیشنهاد داده و با توجه به مزایای جغرافیایی و منابع افغانستان، بازسازی این کشور دیگر رویایی دور از دسترس نیست. در حال حاضر، چین کمک‌های مختلفی برای بازسازی افغانستان ارائه داده است، از جمله ترویج همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری، کمک به ساخت پروژه‌های آبیاری، بیمارستان‌ها و سایر پروژه‌های معیشتی، انجام همکاری در زمینه‌های کاهش فقر، کمک‌های کشاورزی، پیشگیری و کاهش بلایای طبیعی، مقابله با تغییرات اقلیمی و تبادل‌های فرهنگی، و آموزش نیروی انسانی متخصص در زمینه‌های مختلف به منظور کمک به افغانستان برای رسیدن به خودکفایی و توسعه پایدار.

پیشنهاد:   وست برای گفت‌وگو درباره افغانستان به هند و امارات می‌رود

افغانستان باید این فرصت را غنیمت شمرده و همکاری‌های ضدتروریسم و امنیتی با جامعه بین‌المللی را تقویت کند، به طور قاطع با تمام نیروهای تروریستی مبارزه کند و چارچوب قانونی مناسبی را برقرار سازد. این اقدام‌ها به ایجاد محیطی امن در داخل و خارج کشور کمک خواهد کرد که برای بازسازی صلح‌آمیز افغانستان مناسب است و به این کشور اجازه می‌دهد تا از مزایای مقایسه‌ای خود بهره‌برداری کرده و به همکاری‌های اقتصادی و اتصال منطقه‌ای بپیوندد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32881

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *